Re: Jaká varianta je lepší na nižším stupni-dobrý učitel,ale horší kolektiv,nebo naopak?
Monty,
strašně záleží na obtížích, kvůli kterým dítě asistenta má...třeba u dětí s PAS nebo MR nemá smysl o nějakém začlenění do kolektivu mluvit....jako ve smyslu, že dítě si bude s ostatními povídat, věnovat se společným zábavám...což je pro ten druhý stupeň stěžejní....ten asistent je tam v tu chvíli proto, aby řešil komunikaci mezi dítětem a ostatními, protože ta v tu chvíli bývá na velmi rozdílných úrovních....tu pomoc s učením během hodiny, případně i úplně jiné činnosti, protože to dítě s asistentem je "jinde", to děti pobírají a neřeší, tam to chápou...
Co většinou nechápou a nechápe to řada dospělých, že dítě, i když není součástí kolektivu, party, neblbne s ostatními a tak, může být ve škole spokojené....třeba moje dcera....psal mi kdysi její třídní, že za ním přišly její spolužačky, že nevědí, jak se s naší holkou bavit, že jim přijde smutná a že nezapadá....tak jsme se doma holky ptali, jak se ve škole cítí a tak...a ona byla nadšená, jak má spoustu kamarádek, jak ji to tam baví, jen že prostě nechce dělat některé věci, které dělají spolužačky, tak je nedělá....tak jsme to napsali třídnímu, že je spokojená a že pokud ji nechají, aby jen přihlížela a nebudou ji nutit se všeho účastnit, tak že bude spokojená i nadále...a super, od té doby vše v pohodě a naše dítě, ač nikdy nebylo a nebude součástí toho kolektivu, je ve škole velmi spokojené....
A mám to i u sebe ve třídě...několik rodičů mi povídalo, jak jim dítě doma vyprávělo o spolužákovi, co skoro nemluví a je pořád tak hrozně sám a že je jim ho líto....ale maminka toho dítěte mi opakovaně říká, jak je dítě ve škole strašně spokojené, a když u nás dělali diagnostiku třídy, tak výsledek byl, že toto dítě je opravdu začleněnno.....prostě tam je v určité pozici a ta pozice mu evidentně vyhovuje....
A u dětí na druhém stupni (jako třeba u té mé dcery) je tenhle rozdíl většinou hodně výrazný. Většina těch dětí má velkou potřebu být se spolužáky a dělat společně to nebo ono, mít svoje konkrétní kamarády a svou partu....a kdo to má jinak nebo "nedokáže zapadnout" je divný...divné je to, že to má jinak...někdy to tomu dítěti skutečně vadí (to jsem měla jako dítě já, ale mně nikdo s tou komunikací nepomohl a evidentně jsem to nedělala dobře), někdy je s tímto stavem spokojené (tak to měla jedna moje spolužačka a má to tak ta moje dcera)....
U nás ve škole je dítě, které dokáže ostatní i ohrozit na životě, má neuvěřitelné nápady, které okamžitě realizuje...takže permanentní dohled asistenta...a to pokud možno muže, protože k ženám má narušený vztah....vztahy ve třídě nejsou ideální, protože se na prvním stupni dost pokazilo při práci s tímhle dítětem (problém byl hlavně vztah asistentky a učitelky...a od toho se odvíjelo vše), ale to dítě prostě do běžné základky patří....nevím o jiném vzdělávacím zařízení, které by bylo pro něj....vyčleněno to dítě je, ale ne kvůli asistentovi, ale protože ono nemá zájem se začlenit, nepotřebuje to.....chce být ve třídě, ale nepotřebuje být se třídou....
Odpovědět