uroven skolek je velmi ruznoroda
Úroveň našich školek je sice tímto článkem hodnocena jako velmi dobrá, ale po vlastních zkušenostech s hledáním školky v nejbližím okolí jsem velmi skeptický. Je nutné uvážit, že není velký problém vidět podle prezentací výsledků ty dobré školky, ale jsou tu tyto úskalí:
1. pozor na to, že to kolikrát je práce jen menší části pedag.sboru, nebo dokonce jen jedné učitelky, která svou aktivitou kolikrát "kryje" velmi nealternativní a netvůrčí práci ostatních
2. "hustota" dobrých školek je velmi nedostatečná. Je to dáno obecnou vzdělanostní strukturou v určitém regionu, která v podstatě určuje požadavky rodičů na mateřskou školu a z druhé strany úrovní stř.pedag.škol, která určuje podíl absolventek které chtějí a dovedou "alternativně" působit.
3. Není problém vidět dobré MŠ, ale nikdo důrazně neřeší situaci těch špatných. To je bohužel typické v celém českém školství a zdravotnictví. Za dveřmi sice už čekají někdy i velmi slibní absolventi, ale místa zabírají lidé, kteří by podle výsledků už dávno měli dělat něco jiného. Ovšem mladí si práci nějak najdou, umějí jazyky a tak, ale "předrevoluční" kádry by práci sháněly jen těžko, že.
Řekl bych, že regionální rozdíly mají dokonce tendenci se dále zvětšovat, protože tam, kde je "všechno špatně", je úroveň, která je v dobrém regionu běžná, těžko prosaditelnou revolucí, zatímco v "dobrém" regionu nutí velký podíl dobrých školek ty zaostávající ke změně, protože jinak nebudou mít děti.
Abych to ilustroval: Setkal jsem se se školkou, ze které dítě prostě odešlo samo domů, aniž o tom učitelky věděly. Když matka pro dítě přišla, sice se divila, ale dítě naštěstí dorazilo domů v pořádku, takže se "nic nestalo" a dál už se to dává jen jako příhoda a po česku se nadává. Řekli byste si, že taková školka je buď odsouzena k zániku, nebo aspoň k výměně ředitelky nebo učitelky. Omyl. Neexistuje žádný tlak, který by k tomu vedl. Zánik nebo změna školky je možný jen tam, kde je alternativa - a v mnoha místech prostě není reálné, aby se po jistou dobu uživily školky dvě a bylo možné mezi nimi vybírat. Takže dokud se v takové školce doopravdy nestane něco průměrnou toleranci přesahujícího nebo bohužel tragického, nezmění se nic.
Odpovědět