Před 5 lety jsem o alternativním školství psala ročníkovou práci.
Co mi tehdy přišlo šokující, není "totalita" - rodič má svobodnou volbu a nikdo ho nenutí zrovna k waldorfu - i když...:
To, proč se Montessori, Dalton, Waldorf...staví vedle sebe, je speciální rozvoj a učení dítěte, a to bez rozdílu pohlaví, INTELIGENCE, schopností atd.
Ale u nás (zahraničí nevím) se konkrétně z waldorfa udělala "zvláštní škola" pro děti, jejichž rodiče z různých důvodů nechtějí dát dítě do školy speciální nebo praktické.
Tak to ale přece vůbec být nemá!!!
Měla jsem možnost pracovat před cca 7 lety s chlapečkem z waldorfské školy - věkově třeťák. Ano, pozastavila jsem se nad tím, že skoro v 10 letech neumí číst a psát,o matematice nemluvě, resp.je na úrovni prvňáka a vše ovládá jen tiskacím písmem, ale byl bystrý, chytrý a měl poměrně slušný všeobecný rozhled.
3 roky nato "vyhodili" chlapečka naší známé z 2. třídy ZŠ s tím, že je podprůměrně inteligentní, ať ho šoupne do zvláštní.
Známí byli tenkrát zoufalí, ale vyřešili to právě waldorfem - chlapeček přišel do kolektivu dětí, kde nejlehčí postižení byly těžké specifické poruchy učení...
Ano, tyto dva případy jsou ze dvou škol, protože jsem se s nimi osobně setkala a průzkum, který jsem prováděla před 5 lety také nemusí být směrodatný, nicméně je zarážející, kam až zabloudily výchovné cíle waldorfské výuky...