DYSLEXII JE MOŽNÉ A POTŘEBNÉ NAPRAVIT PŘED NÁSTUPEM DO ŠKOLY
Velmi vítám zamyšlení kolegy Mertina nad citlivou otázkou, hlavně jeho odkaz na poznatky neurověd.
Po Dekádě mozku máme jasné důkazy, že DYSLEXIE VE ŠKOLE JE ZBYTEČNÁ.
1. NEUROGENETIKA
V roce 1997 byl identifikován gen, který přenáší dyslexii. Je také statistická asociace mezi poškozením při porodu a dyslexií.
Závěr: dyslexie je založena dávno předtím, než se dítě učí číst.
2. NEUROFYZIOLOGIE
Studie činnosti mozku dyslektiků potvrzují specifickou mozkovou dysfunkci. Kvantitativní EEG (QEEG)a pozitronová emisní tomografie nalezly dysfunkci v postranní oblasti levé hemisféry (gyrus angularis). Dyslexie je vlastně DYSCHRONIE ve spolupráci center řeči a zpracování informací.
3. PSYCHOFYZIOLOGIE
V precizní prospektivní studii prokázal profesor psychologie Univerzity Illinois Molfese, že dyslexii lze diagnostikovat ihned po narození metodou evokovaných potenciálů (EP).
Ze 186 plně donošených a nepoškozených dětí, kterým zjistil EP 36 hodin po narození, mělo v 8 letech:
specifickou poruchu čtení (čtenářský kvocient významně nižší než inteligenční) 9%
poruchu učení nespecifickou (podprůměrný čtenářský i inteligenční kvocient) 4%.
Z těchto 24 dětí mělo po narození specifické odchylky na EP 22. Tj. 92% těchto mohlo dostat potřebnou nápravu jště před nástupem do školy!!
Studie také ukazuje, že
1. dyslexie jako neuropsychická porucha je mnohem častější, než uvádějí dosavadní učebnice.
2. získaných dyslexií je proti vrozeným malý podíl (9%) - aspoň v USA.
ZÁVĚR 1: POUČENÍ DIAGNOSTICKÉ
JAKMILE TYTO POZNATKY MÁME, PAK DÍTĚ S DYSLEXIÍ NEMÁ VE ŠKOLE CO DĚLAT.
Je velká chyba sociálního systému - především zdravotnictví a předškolního poradenství - že disponované děti donutí jít do školy, aby tam ne vlastní vinou selhaly. Je to hrubě neetické chování dospělých k dětem.
Dokud jsme nevěděli... ale teď víme!
ZÁVĚR 2: POUČENÍ TERAPEUTICKÉ
Psychofyziologická a neurofyziologická determinace poruchy ukazuje, kde se má začít: u zdroje.
Proto je v nápravě dyslexií efektivní EEG biofeedback - protože specifický trénink posiluje nedostatečnou spolupráci mozkových center.
INTERVENCE DLE HIERARCHIE DYSFUNKCE
Od základu nahoru:
1. Neurofyziologie:
Zde, jako u jiných mozkových dysfunkcí, je na místě správná výživa CNS: vitaminy (zvl. B6),
minerály (zvl. hořčík), nootropika
(zvl. Piracetam).
2. Psychofyziologie:
Dyslexie je porucha specifické dovednosti, čtení. A to proto, že je dysfunkcí obecných neuropsychických funkcí, zejména sluchových, zpracování informací, a synchronie sluchových, zrakových a řečových center.
Zde je metodou volby EEG biofeedback, protože jeho specifita je právě v nápravě obecných funkcí.
3. Psychologie:
Na úrovni manifestace jde o poruchu specifické dovednosti. Zde má svoje místo edukativní terapie, jakou provádějí PPP.
Vzhledem k tomu, že dysfunkce je komplexní, projevuje se na různých úrovních, mám za to, že optimální terapie má být také komplexní.
Z naší klinické praxe máme ověřeno, že na "mediační úrovni" je EEG biofeedback schopen napravit dyslexii samostatně - právě proto, že obecné mentální funkce jsou vztaženy jak k nervové konstituci, tak ke specifickým dovednostem.
Z výzkumů profesora Fabera víme, že edukativní terapie odstraní příznaky, ale nervová dysfunkce zůstává.
Zároveň jsou případy, kdy EEG biofeedback zlepší obecné funkce, ale ke zvládnutí specifické dovednosti je třeba i zároveň specifická náprava.
Proto vidím edukativní intervenci PPP a psychofyziologickou intervenci jako vzájemně se doplňující a pomáhající, plus nezapomínat na potřebnou specifickou výživu nervových buněk.
Znovu však: náprava by měla proběhnout v předškolním věku (nejlépe v 5 letech).
PREVENCE ŠETŘÍ DÍTĚ, RODIČE I UČITELE.
PhDr. Jiří Tyl
FEEDBACK INSTITUT s.r.o.
Zdravotnické zařízení v oboru klinické psychologie a neurologie
Vzdělávací pracoviště IDV PZ Brno
Střední 7
162 00 Praha 6
Tel/Fax: (02) 2061 2125
E-mail: eegbiofeedback@highland.cz
Internet: www.eeg-bfb-i.cz
Odpovědět