Napsal jsem jinde, že není možné uzavřít hranice Evropy. Technicky to jistě možné je. Tisíce kilometrů žiletkového drátu, statisíce pohraničníků, minová pole, bojové čluny na středozemním moři. Střelba na ty, co budou přesto chtít projít. A statisíce lidí, kteří budou velmi trpět a umírat, protože už nebude racionální důvod jim pomáhat.
My v Evropě jedeme podle křesťanského konceptu. Ten říká, že každý člověk je jedinečný, má hodnotu sám o sobě, je hodný lásky a soucitu, ato bez rozdílu původu, pohlaví, věku. (není to křesťanský monopol, třeba buddhistický koncept je v tom víceméně stejný). Proto nezavíráme hranice, pomáháme lidem, proto je to vtěleno do mezinárodních úmluv a zákonů zemí. Podle tohoto konceptu pomáháme, i když to pro nás není výhodné. Pomáháme druhým bez ohledu na sebe.
Teď mnozí ve strachu o svoje bezpečí (a bezpečí své materiální životní úrovně) protlačují jiný koncept, racionálnější. Ten by znammenal pomáhat pouze, když je to v pozitivní bilanci, nebo alespoň vyrovnané. Musí tam být racionální důvod, ať nepomáháme jen tak. Navíc, to zákon určí, kdo si pomoc zaslouží a kdo ne.
Tohle jsou dva světy, a my se teď, pravděpodobně, prostřednictvím uprchlické krize, rozhodujeme, v kterém světě budeme žít. My všichni žít, protože ty principy, které použijeme, budou potom platit i pro nás.
Fascinuje mne, že se tu vyrojilo obránců křesťanských hodnot, které prý islám může utlačovat. Jednak ti lidi vůbec nechápou, co to ty křesťanské hodnoty jsou, ani do kostela zhusta nechodí, i když o ty kostely mají najednou velkou starost. A potom, ono jde nějak zakázat milovat Boha a lidi? A on to islám nějak zakazuje nebo znemožňuje?
Ve skutečnosti, zavřít hranice a přestat pomáhat je naprosto proti křesťanským hodnotám. Vy to nazýváte "zcela humánní a politicky korektní to asi nebude".
Už se to prosazuje. Už se natahují ty žiletkové ploty, už zůstávají bez pomoci lidi (i ženy s dětmi), kteří "nemají zákonný nárok" (třeba ztratili doklady, nebo pochází ze země, kde podle jakéhosi seznamu není válka) - jen aby jsme třeba nepomohli náhodou někomu, kdo si to nezaslouží.
I pro nás bude potom těžké žít v takovém světě, pokud se prosadí.