5.4.2017 11:35:18 Filip T.
Re: Copak?
No, já nevím o tom, že by se laťka přizpůsobovala slabším žákům. Možná někde jo, jinde ne. Ale řekl bych, že se prostě přizpůsobuje hlavně učitelům.
Na pedagogických fakultách je spousta "odborníků," který sami vyučování viděli akorát z rychlíku, ale u kterejch si učitelé musej průběžně "zvyšovat kvalifikaci." V řadě předmětů se pokrok ve vědeckým poznání doplňuje do učebnic tak, že se zvyšuje množství faktografie. Přitom učitelé často nemají o tom pokroku moc přehled, na sebevzdělávání nemají kvůli povinnýmu "zvyšování kvalifikace" moc čas ani chuť. Kvalifikace se stále víc formalizuje, což zužuje okruh možnejch zájemců učit, a spolu s tím padá pravděpodobnost výskytu skutečně dobrejch učitelů. Bez ohledu na světlejší případy obecně pořád převažuje důraz na zapamatování si jednotlivejch údajů a malej na souvislosti, ve výuce jazyků důraz na učení slovíček místo na konverzaci a poslech. Z celýho Komenskýho se přebírá hlavně nesprávně pochopený "škola hrou", tudíž si děti celej první stupeň hodně vybarvujou obrázky.
No a já se pak na vysoký škole setkal s takovejma, co byli na základce i na prestižním gymplu premianti, ale nebyli v podstatě schopný napsat seminární práci. Někdy to nemělo hlavu ani patu a nebylo pořádně poznat, kde začíná a končí myšlenka, obecně byl ale problém i u tzv. nadanejch to, že nebyli schopný položit si na začátku nějakou otázku a v práci na ni odpovídat. Problém byl i formulovat a rozvíjet myšlenky, hlavní, co absolvent český základní a střední školy zvládá, je pokládání údajů vedle sebe - hromadění vyčtenýho. Nehledá logický vazby, neumí argumentovat, neumí samostatně přemejšlet.
A jsem přesvědčenej, že ti, co to uměj, se to naučili zhusta sami, často - ale ne vždycky - za pomoci vzoru rodičů (tj. nepřímý pomoci, bez nějakýho přímýho rodičovskýho školení a doučování), někdy za pomoci dobrýho učitele, nebo jinýho vzoru. Ale škola jako taková jim to nedala. A vím i o katastrofálním případu absolventa PORG-u, přesvědčenýho, že je děsně chytrej (chytřejší než ostatní), uměl z rukávu sypat spoustu jednotlivejch údajů, ale zcela propadal v samostatný práci. Takže akvárka pro nadaný situaci nezachráněj, musí se změnit výuka. A tím nemyslím hraní s tabletama.
Odpovědět