Ja to nemohu pochopit
Psala jsem si a stale jeste obcas pisu s divenkou sve kamaradky. Ted je ji 12 a resime vsemozne problemy, vcetne toho, ze ji kamaradka zradila a prebrala ji kluka. Mam z ni pocit, ze neni o moc jina, nez jsem kdysi byvala ja. Proste bere vazne pratelstvi a lasku a i kdyz je na lasku s velkym L jeste velice mlada, pamatuji si , ze jsem po tom take touzila a od pratelstvi jsem si slibovala take hodne, za kamaradky bych dala ruku do ohne a kdyby me kamaradka takto zradila, brala bych to asi stejne zmatene a nestastne.
Co tim chci rict, proste neverim, ze by konkretne tohle dite, bylo jedno z tech ,ktere dela ucitelce z vyuky nocni muru. Mam dojem, ze se to dost lisi skola od skoly. Ze proste nekam chodi deti, ktere jako by nekdo vypustil z klece v ZOO do jinych zase deti, ktere jsou "normalni" proste se chovaji (plus minus) tak, jak jsme se kdysi chovali my. V detstvi jsem chodila do dvou skol, v jedne bylo dost problemovych deti, ale i ty v te dobe dokazaly prijmout autoritu ucitelky a nepadalo v uvahu, ze by se chovali hrube, pokud ano, byly prelozeny do zvlastni skoly a to jsme i my 6-15 leti chapaly, ze tyto deti jsou nekde, kde se jim vede dost spatne, kde nedostanou dobre vzdelani a ze jejich start do zivota bude velmi tezky. Je mozne, ze jsme byly v dobrem chovani hodne udrzovani strachem.
Jiste to neni spravne zvlast, zvlast, kdyz se do zvlastnich skol dodstavaly i deti, ktere nemely vychovne problemy, ale treba potize se ctenim a psanim( dysgrafie, dyslexie atd)...
Na druhe strane znama dava dceru( se kterou si pisi) do skoly, ve ktere je specialni vyuka, psycholog a je tak trochu nadstandardni, ma zase jine problemy, deti se kamaradcine dceri smeji, ze kdyz ji nekoupi znackovy svetr je "socialka" atd. vychloubaji se drahymi vecmi a je nutne pochopit, ze pokud nechce byt dite sikanovano a terorizovano, proste se musi prizpusobit.
Na druhe strane pokud popisuje skolu a hodiny vyucovani a krouzky zni to docela normalne, je mozne, ze by bylo vic typu skol a nektere by skutecne meli na starosti deti, ktere dokazi bez mrknuti oka ucitelce sproste vynadat, ale i skoly, kde si deti uvedomuji, ze by se jim takove chovani vymstilo a melo dopad na jejich pristi zivot? Ze pokud je ucitel oznaci jako problemove, jejich dalsi studiini moznosti jsou ztizene? Nerozumim tomu a pisi to ne proto, ze bych clanek zpochybnovala, spis se mou hluboce otrasl a chtela bych chovani deti lepe pochopit. Je to tim, ze autorka clanku kterou velice odbivuji, dokaze premahat zdivocele a urazlive chovani deti, protoze vychazi z toho, ze jsou to jen deti a ze mnoho z nich nepoznalo, jak se chovat k dospelym? Ze bojuje za to, aby v nich nasla to dobre a pomaha detem vyjadrit se i kladne, uci je nemit strach z okoli, pokud ukazou, ze nejou tak tvrde a neustale oponujici?Je mozne, ze by to co deti ve skole predvadeji byla vicemene obrana? Ochrana pred strachem z ostatnich deti a z ucitelu? Ze nedokazi prijmout autoritu a tak vuci ni proste protestuji, urazeji a oponuji? Bavila jsem se se starsi ucitelkou, ktera mi rikala, ze generace, kterou vychovali lide meho veku (ted jsou to mladi lede kolem 20let) byla posledni generaci se kterou si rozumela a kterou dokazala vychovat bez strachu, ze pak to bylo uz jen rok od roku horsi...Proc? Je to tim jak pise Mechacek, ze proste mnoho rodicu je tak zaujatych vydelavanim a uprenych na materialno, ze vse ostatni, pro ne zustalo kdesi na pokraji zajmu?
Nejak se jen snazim najit vysvetleni a vychodisko...
Odpovědět