Proč roste násilí, roztěkanost, nervozita či nuda ve škole
Jako dlouholetý pedagog sleduji i tuto specifickou oblast. Nebudu se podrobněji pouštět do teorií a hypotéz, nakonec snad každý má o problematice "povědomí" a něco již bylo napsáno i na těchto stránkách. Takže spíše v bodech, jak mi dovoluje poznání a zkušenosti (nejen v pedagogice):
1. přesto, že většina učitelů téměř vše negativní ve výchovněš-vzdělávacím procesu žáků (studentů) svádí na rodiče, musím se jich přiměřeně zastat. Vedou mě k tomu skutečnosti, které dále uvedu.,
2. rodiče jsou takoví, jací obvykle byli jejich rodiče či prarodiče (až na výjimky), což je předurčeno z malé části geneticky, z větší pak jejich postavením v rodině, když oni byli dětmi a "puberťáky". Své způsobuje i absence "dobrého příkladu" vychovatele a učitele či nedostatek kvalitní odborné literatury a třeba i "dobrý" server pedagogické oblasti. Opět hlavním přímým faktorem, který stále ještě tajím, je tzv. fenomén doby (stavu společnosti - civilizace a z něj vyplývající vědomý či povědomý pocit ohrožení, zpravidla oprávněný.,
3. mezi velmi důležitý faktor tedy patří - politicko-společenská situace nejen u nás, která, jak trpce zjišťujeme upřednostňuje reprezentací politiků a odpovědných odborníků (včetně třeba lékařů), jednoduchost, bezduchý konzum, "všespasitelný trh a konkurenci" všude a vždy, tedy moc peněz nad lidmi a především duchovními hodnotami. Stále častěji vidíme rozprodej či vykrádání materiálního bohatství, duchovních statků či ekonomického potenciálu zemí a degradaci člověka - na levnou pracovní sílu a voliče "té správné strany či hnutí, pod tlakem reklamy a povrchní propagace hesel a slibů". Téměř vše je dovoleno a problémy se řeší tradičním způsobem - potlačování symptomů a důsledků (aby to nebylo vidět, nebolelo to či jakoby neexistovalo), každý se má postarat sám o sebe, ale v nesystémovém a nesolidárním, nekoncepčním prostředí a životních podmínkách, a podstata problému uniká.
Prosazují se hlavně ti, kteří mají peníze, pracují s penězi (v trhu) či mají nad jinými jinou moc je ovládat. Z psychologického hlediska lze říci, že zpravidla tito "odpovědní" jedinci (skupiny) tvoří lidi s neuspokojovanými potřebami a zájmy,(láska, uplatnění se...), frustracemi z absence rozumu, vyšších emocí či sobeckými jedinci, kteří se dokáží prosadit (bez komplexní tvůrčí energie) pouze ovládáním druhých. Podobné jedince vidíme i ve třídách - "největší frajeři, ale ve skutečnosti neuvěřitelně mnoho potřebují lásku a porozumění, šanci od svých blízkých, kamarádů a společnosti. Kdo jim, tedy i těm, co se o "své přežití" perou s jinými, aniž by to přirozená situace vyžadovala, pomůže od podstaty?
Ekologie zkoumá vlastně všechny faktory, které na základě "resonancí", tedy i koloběhu elementárních a vyšších částic - látek - energií - hmoty všude kolem nás vyvolávají rovnováhu, stabilitu, přežití. Převedeno do pedagogické praxe je třeba se také zmínit o
4. stále nehodnotnější potravě (neekologické, málo biologicky hodnotné, s obsahem škodlivin či aditiv tzv."E" a pod., i přes propagaci firemních odborníků, že jejich výrobek je zdravý) a špatné celkové životosprávě. Patří sem již globální degradace všech ekosystémů, a konečně
5. buněčná a stále častější genetická oslabení, která vychází hlavně ze zmíněného, po generace s rostoucí degradací oslabení za snad trvalého pocitu strachu a stresu.
Řešení? Pozorný čtenář jistě pochopí...
Jen nezapomínejme na : člověk je tvor společenský, podíl solidarity s druhými (rozumová - emoční - sociální - enviromentální inteligence) není neslušný či zakázaný výraz, ale zcela přirozeně fungující systém u všech společenských druhů organizmů.,
solidarita však nemůže nahrazovat funkční koncepční systém, kdy se stát, složen z "kvalitních jedinců" stará o obory a odvětví a solidarita příspěvků je míněna (z ekologického pohledu) jkako nadstandart.
Upozornění pro případné"zakomplexované" jedince, jež budou chtít reagovat na příspěvek způsobem nařčení, že jde o blábol či levicovou propagaci s patřičným neslušným zázemím, nechť napíší argumenty, za kterými oni sami stojí. Tak se dá vést demokratická diskuse.
Informace pro vás ostatní - co Vy na to, lze to řešit?
Odpovědět