Žluťásku, myslím, že záleží na tom, jestli to dovedou menší děti takhle pochopit. Výhodou nástěnky je podle mě její názornost. Já mám teda větší děti než ty (2000,2002, 2x2004, 2008), ale jim třeba to, že je to vidět na první pohled (nálepky)pomáhá.
Jinak souhlasím s Danielou, že motivovat hlavně pozitivně (aspoň v ml. škol. věku, s pozdějším zatím nemám zkušenost
).
Nám se to osvědčilo, když jsem je chtěla naučit nějaký systém. Konkrétně, co dělat ráno, když jdou do školy (jedna 2. tř.,druhá 1. tř.), když přijdou ze školy, co večer než jdou spát. Prostě jsem jim vypsala (a nakreslila s veselými obrázky) bod po bodu.
Např. ráno : - nasnídat se
- vyčisti si zuby, umýt se
- převléct se, uklidit pyžamo
- učesat vlasy
- nachystat průkazku, obout, obléct bundu
Když to zvládli dostali nálepku. Na konci týdne, za určitý počet nálepek, určitý počet korun (max. bylo 10 Kč,-) Bavilo nás to tak 2 měsíce, ale účel to splnilo.
Teď podobně řešíme drobné domácí práce. Konkrétně úklid stolu po večeři (A- pondělí, M-úterý, T-středa, K-čtvrtek, pá, so, ne - kdo si řekne dřív.) a úklid myčky (kdo si řekne dřív). Za pět nálepek, tyčka kindr čokolády. Když stůl neuklidí, nic se neděje, jen je tam ráno bordel
. Počítají se i jiné domácí práce např. umytí umyvadla, chodby, věšení prádla... Máme to zatím něco přes měsíc, tak uvidíme, jak dlouho
. Až mě i překvapila jejich solidarita např. když má někdo málo nálepek dobrovolně mu ostatní přenechají myčku (aby se k té čokoládce taky dostal
.
Amando, radím, nástěnku vyzkoušet a uvidí se. Jen bodování chování, by zase bylo proti srsti. Stejně jako černé puntíky. Ale věří, že každá rodina to má trochu jinak.