Mě v českém systému chybí právě ten koncept školky, která by poskytovala právě tu kombinaci vzdělání / odkládání / mateřské péče.
Nemyslím si, že tříletému dítěti, které touží po kolektivu je lépe doma. Možná že v dobách Komenského, kdy tříleté děti lítaly společně se staršími sourozenci venku a podílely se na různých pracech (hlídání hus, pasení koz, trhání lesních plodů atd.), tak asi bylo jedno, že nechodí na kroužky nebo do školního zařízení - protože měly ten kolektiv a měly výuku důležitou pro život (základní zodpovědnost, pomoc s prací, ponětí o tom jak se co dělá atd.). Dětem se myslím věnuju, ale kolektiv dvaceti dětí jim nenahradím ani kdybych se rozkrájela. Podobně je těžko můžu zasvěcovat do naší práce (tatínkovo programování), když neumí písmenka (pasení hus je přeci jen jednodušší).
Žiejem v Kalifornii, školky jsou soukromé a děti šly do školky ve dvou a půl (starší) a dvou (mladší - vyřvala si to) letech. Do školky ale v tomhle věku chodili 2x týdně na dopoledne. Podle mě to bohatě stačilo a byl to příjemný přechod mezi celodenní péčí matky a celodenní školní docházkou (čeká je od cca 6 - 7 let). Takže moje děti od dvou do čtyř let chodily na dvě dopoledne, ve čtyřech letech jsme je přehlásili na pět dopolední (po 2,5 hodinách), v pěti letech nastupují do nultého ročníku školy (pět dopolední po 3,5 hodinách), v šesti do školy (8:15 - 14:45, kromě středy kdy je jen do jedný). Český systém, kdy dítě je buď jen s matkou nebo pak šup a na celý den ve školce, mi přijde docela drsný.
Možná by nebylo od věci jednat se zřizovatelem školky, jeslti by školka nemohla mít flexibilní místa - tj. Anička by chodila v pondělí, středu a pátek, Pepíček v úterý a čtvrtek a Mařenak třeba v úterý a čtvrtek jen odpoledne. Tím by se místo jednoho dítěte na plný úvazek mohly umístit klidně tři čtyři děti matek v domácnosti, které by se tím dostaly částečně do kolektivu a nebyly by připravené o tuhle součást dětství.
Podle mě je školka hodně důležitá - dítě se tam učí vycházet s ostatními dětmi, je tam bez rodičovské "pomoci", musí respektovat jinou autoritu než rodinné příslušníky a musí se naučit i s touto jinou autoritou vycházet.
Dětí, které na školku nejsou ve třech letech připravené, je minimum. Ale určitě by bylo jednodušší pro ně, kdyby to nebyl zlom z celodenního pobytu s matkou na celodenní školku...
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.