Můžeš vzít figurky z člověče a třeba kamínky nebo bonbony nebo cokoli podobnýho a dát dítěti úkol: Rozděl SPRAVEDLIVĚ 10 bonbonů 2 dětem (figurkám). ... Kolik dostane každý dítě?
U slabších dětí to jednou předvedu sama - dám nejdřív každý figurce jeden kamínek, potom každý figurce druhej atd. - dokud mi nedojdou.
U silnějších dětí je možný nechat je, ať si způsob zvolí samy - ony třeba zkusí dát každýmu dítěti tři, pak zjistí, že to nevychází, tak musí měnit strategii, až dojdem k tomu, že nejlepší je dát každýmu jeden a pak znova. Ale jak říkám - to nechám dělat děti s dobrým logickým myšlením, u kterých nehrozí, že bych je zmátla nebo že by mi po prvním neúspěšnym pokusu hodily pomůcku do kouta
Když pochopí princip, mám pro ně kartičky, kde z jedný strany je příklad a z druhý výsledek. Kouknou na příklad, spočítají a to, co jim vyjde, ověří podíváním se na druhou stranu. To vyskládávání kamínků na pomůcku je celkem zdlouhavý, takže se děti snaží co nejdřív to radši vymyslet, než furt skládat.
Já na to mám pevnou podložku se čtvercovou sítí, aby ty počty kamínků u jednotlivých figurek byly dobře vidět.
Originál pomůcka vypadá takhle:
A když už jsme u dělení, tak poté, co bezpečně zvládnou tohle, můžeš dát třeba příklad 14:6 - dítě si to vyskládá a samo přijde na to, že dvě zbyly. Nebo pokud ty dvě přecijen dá k prvním dvěma figurkám v řadě, tak mu připomenu, že dělení musí bejt spravedlivý... a dojdem k tomu, že v tom případě ty dvě prostě musí zbejt.