15.4.2015 21:47:14 Blank zero
Re: Třeťák se učí 3. rok AJ a nic neumí
Děti v polovině 5.tř. toho asi moc umět nebudou, ať začli až ve 3. tř, nebo od první. Za rok a půl nenáročným tempem, tj. v učebnici se proberou lekce a celkové množství slovní zásoby je velmi malé. Gramatiku se nejradši neučí asi vůbec, dle představy, že takto staré děti by nechápaly gramatické pojmy.
Myslím, že drilování slovíček má svou cenu. Alternativou je to slovo mockrát číst - toto se neuplatní u začátečníka, ale někoho, kdo hodně čte. Jenže pro aktivní znalost to je málo, ale možnost přirozeného opakovaného užívání v normální konverzaci tu taky není. Drilem myslím zejména opakování s prodlužujícími se intervaly. Celý systém zš a sš funguje, že probírané učivo se zná tak 2-3 týdny, možná při opakovací písemce delší úsek, pak se to ale zapomene. Jinak dril gramatiky a slovíček považují za vhodný, když tu je současně i čtení textů, ze začátku asi učebnicových. Nepřijde mi moc smysluplné se učit články či dialogy z učebnice zpaměti. To jde zvládat jen když toho je dost málo. Memorovat má smysl idiomy, stejně jako slovní zásobu. Ne věty, které mají pravidelnou stavbu a jde je vytvořit pomocí znalosti gramatiky a slovní zásoby.
Jinak oproti školní výuce v naší zemu bude velmi efektivní asi jakákoli domácí výuka, zvl. pokud se bude držet metodiky britských učebnic a učitel- rodič bude jazyk trochu znát. Výslovnost by si dítě mělo osvojit spíš z nahrávek k učebnici, český rodič ji zpravidla moc dobrou mít nebude, to mnohdy platí i pro rodiče, kteří žijí trvale v USA nebo Británii.
Než učit se jednou týdně mi přijde efektivnější každý den chvilku. Každý den si třeba poslechnout nahrávku s textem lekce, čím se dítě mimovolně asi ten text naučí zpaměti, bez memorování. Každý den dělat i něco samo, třeba opakovat slovíčka, nebo udělat gramatické cvičení, jindy si zas přečíst text z článku atd.
Na sš jsem se doma slovíčka neučil, vyučují se ani samostatně nezkoušel. Zato chtěl převyprávět text z učebnice. Je jistě lepší zkoušet jazyk jako celek než jen slovíčka izolovaně. Jenže toto jde dělat, když se ve škole postupuje pomalým tempem, lekce se probírá poměrně dlouho a žák se neučí tolik doma. Já jsem pro dril hlavně na začátku. Kdo se dostane do stádia, že čte originální anglické neučebnicové texty a čte hodně, tak pak memorování slovíček nutné není, i když i zde může být efektivní. Kdo má dosti načteno a poslouchal učebnicové nahrávky, tak bude zvládat i porozumění mluvenému jazyku, i když asi spíš jazyku zpravodajství, pořadů na BBC než nějakých filmů. Kdo jazyk užívá nejen že se ho učí, ale prostě si v té angličtině čtě, poslouchá pořady, koukne na film atd. tak si ten jazyk trvale rozvíjí a udržuje. Samozřejmě, tímto ještě neumí tolik konverzovat, jenže jsem dost skeptický vůči konverzačním kurzům, skutečnou cenu má spíš kontakt s rodilými mluvčími, přirozený. Případně konverzace, kde učitel má jen jednoh žáka, max. dva, ne víc.
Odpovědět