Re: Soutěživost
Trochu tomu nerozumím. Učitelka uloží dětem soutěživý typ práce a pak slečnu kritizuje, že se do ní ponoří? Soutežení lze utnout nastavením podmínek (např. cílem je splnit úkol, ne být rychlejší či lepší než ostatní). To platí i při práci ve skupinách - potom se jedná vyloženě o způsob práce kooperativní, ne kompetitivní.
Je možné, že učitelka používá kompetitivní metody kvůli motivaci ostatních dětí a hapruje jí to u dítěte, které má motivaci dostatečnou a soutěživost vytahuje do extrému. Pak by mohla přistupovat k různým dětem s různými metodami a nebo využít jiné formy motivace (pokud možno aktivovat v dětech motivaci vnitřní).
Soutěživost sama o sobě v přiměřené míře asi nevadí, zvlášť pokud člověk netrpí perfekcionismem, v případě prohry neupadá do afektu a nevyhýbá se činnostem z obavy z neúspěchu. Ale stejně si myslím, že hybatelem skutečného lidského pokroku je spolupráce, ne soutěž
. Resp. snad vyvážená kombinace těchto obou.
Odpovědět