Chtěla bych uvést, jak mohou být Romové "ctižádostiví"
Učím na 1.st.ZŠ. Uvedu šest případů Romů na ZŠ:
1.Dívka, 1.třída: Věnovala jsem jí mnoho a mnoho času navíc. Když třída psala, já s ní individuelně četla, chválila jsem jí,snažila jsem se jí učení zpestřit apod. Ale: rodina nespolupracovala, dívka chodila špinavá, knížky i sešity měla potrhané, psací potřeby žádné, snaha minimální, výsledky mizivé. Druhý ročník už bohužel nastoupula do speciální třídy, rodiče si to i přáli (nač vzdělání, že?). Škoda, myslím, že taková retardace u ní nebyla.
2.Její sestra, 9.roč. spec. třídy: Kolegyně jí obstarala učiliště, mohla se vyučit a být soběstačná. Matka to nepovolila, řekla, že bude doma a bude jí pomáhat s mladšími sourozenci.
3.Chlapec, 1. třída. Učitelka byla nařčena z diskriminace. Případ přehlíženého a ukřivděného prvňáka se objevil kdysi i v pořadu Áčko na TV Nova (samozřejmě bez účasti učitelky...). Je jen zajímavé, že ostatních 26 prvňáků dosahovalo velice pěkných výsledků a paní učitelka patří mezi uznávané pedagogy a děti jí mají rády.
4.Chlapec, 3.třída: živý klučina,ale "prima kluk", školní výsledky v lepším průměru, matka spolupracovala. V duchu jsem jásala, že se mi povedla integrace. Nyní je chlapec u otce na Slovensku (rodiče se rozvedli, sociálka dala na chlapcovo rozhodnutí, otec si ho "koupil" různými dárky), ve škole nastalo obrovské zhoršení, kdoví, jestli se vůbec něčím vyučí...
5. Děti v 1.třídě byly nařčeny romskou matkou z rasismu, protože se spolužák při tělesné výchově s její dcerou srazil nechtěně hlavou. Matka na učitelku ječela, vyhrožovala vším možným.
6. kamarádka-učitelka suplovala v 8.třídě pracovní činnosti. Všechny děti hrabaly listí. Když se zeptala jednoho sedícího romského kluka, proč taky nehrabe, odpověděl, že on v životě dělat nebude, že ho bude živit sociálka...
Samozřejmě nechci generalizovat,chápu, že romské děti jsou v některých ohledech odlišné, ale v mnoha případech by se pedagog mohl třeba rozkrájet, jenže snaha se ukazuje jako marná.
Předchozí