Petro, ta agonie pri potratu neni ani kratka ani milostiva. A je silnejsi, protoze konfrontuje bytost, ktera jeste ma na to zit a ma strach. To neni eutanazie v pravem slova smyslu: bytost, ktere se tyka, o smrt nepozadala.
Cetla jsi neco o predstave "dobre smrti" v dobe pred modernou? Ta byla po rozlouceni s rodinou, svetem, a po smireni s Bohem, pomala a dustojna. Ta "zla" byla nahla. Byl tenhle postoj zcela blbi? Nebo neco na nem je, kdyz byl odpozorovan v dobe, kdy umirajici se neodklizeli do nemocnic, aby umreli na pristrojich a na samote? V dobe, kdy dost pozorovaly se vyrazy tvare mrtveho, a vyrabeli se posmrtne masky, jako dukaz "dobre smrti"? (viz posmrtna maska Luthera: dost politicky vyuzivany predmet).
Ja nekladu tecku na konci vety, ale otazniky. Mam svoje odpovedi, ale nekoho neobvinuji ze sobectvi. Podle meho usudku, necitis hranice mezi tim, jak se formuluje nazor osobni a generalizujici, a jak se da svoje postoje zdelit taktne.
Předchozí