... vždyť se to škatulkování a brzká "selekce" i v jiných zemích kritizuje a jsou na to různé studie.
U nás v CR je v zásadě dobře, že jsou děti 9 let spolu a "selekce" (kdo půjde pak na jakou další školu) nastává až potom - mám známé v Německu, kteří mi/nám tento systém "závidí", protože u nich se školsví ve většině spolkových zemí teď vrátilo ke zastaralému systému "selekce" po 4 třídě, tedy v 10 letech(!), kde jde dítě na gymnázium, Realschule nebo Hauptschule - což je strašně brzo.
Vždyť člověk se pořád mění a vyvíjí, a v dětském/mladistvém věku nejvíc - tím pádem se mění a vyvíjí i jeho schopnosti, preference, motivace... atd. Spousta lidí, kdyby byli zaškatulkováni v 10-11 letech, by dopadli úplně jinak a hůř, než když měli čas se vyvíjet a objevili někdy v pubertě, co chtěji, co jim jde a co by chtěli dál dělat!
Jen to asi bohužel podle toho, co čtu a slyším zde i jinde, je v praxi trochu jiné a české základní školy zřejmě ten potenciál, který by mohly mít, nevyužívají :-(. Možná ani nemůžou - asi proto že je málo (kvalitních) učitelů, nepočítá se zatím moc s tím, že někteří žáci jsou něčím "zvláštní" (at už se tomu říká nadání či jinak) vyžadují individuální přístup... Nevím, ale je to škoda. Myslím že v zásadě ten systém špatný není - ALE...
Uvidíme jak to bude konkrétně na ZŠ, kterou pro synka nakonec vybereme. Chce to se důkladně a s předstihem informovat. Při nejmenším chci mít např. jistotu, že jim nebude "vadit" třeba to, že synek už čte (nedávno, v 5 letech se to sám naučil) - pokud by se nad tím někdo pozastavoval, bylo by to pro mě znamením, že ta školy (nebo konkrétní učitelk/ka?) je asi nějaká divná...
Ale to už se myslím dnes tak neřeší (mluvila jsem s učitelkou), dostane holt náročnější/zajímavější čtivo a bude to ;-)(myslím že nebude ani jediný)...
No uvidíme.
Předchozí