Jako učitel na VŠ musím přiznat, že hodně z toho je pravda. Jsou kolegové, které učení obtěžuje, náplň předmětu je přizpůsobená pouze jejich zájmu. Vzhledem k jejich postavení si nikdo nedovolí jim cokoliv říct. Pak jsou další kolegové, kteří začali učit rádi a s chutí, jenže brzy přešli na částečný úvazek, neb si pořídili dítko a zjistili, že vlastní firma je řešení finanční situace. A učení pak jde na druhou kolej, už není tolik času na přípravy zajímavých hodina a pomalu se vpluje do zajetých kolejí...
A pak jsou zde studenti. Část jde na obor se zájmem ho studovat, část přijde, protože "tahle škola mi vyšla" a část "protože tatínek si to přál".
Není nic horšího, než učit skupinu lidí bez zájmu. Letos jsem takovu učila a byla to k nevydržení. Oni si to teda odseděli, neptali se, nehádali, neměli připomínky. Byla to jedna skupina ze šesti a já tam chodila se zatnutými zuby. Mohla jsem se na hlavu postavit a odrážet ušima, oni prostě neměli zájem. Totéž o téhle skupině říkali i kolegové.
Běžně se se studenty hádám o to, že jim nebudu předkládat všechny materiály na zlatém podnosu, že když mají za úkol dohledat si informace, tak Wikipedie nemusí být to pravé, že by měli umět jít do knihovny. Nemluvím o základu, ale o materiálech pro seminárky atp. A občas mám tu drzost, že povolím tahák A4, ale pouze psaný rukou. Což je pro některé hrozná představa.
A ještě se objevuje mezi mými studenty jeden zajímavý druh - student-podnikatel/zaměstnanec. Někteří se zastaví na začátku semestru, domluví se, že budou chybět častěji a předem si dohodnou náhradní úkoly. Jiní přijdou koncem semestru a prohlásí, že oni chodí do práce a neměli čas řešit školu a teď mají volno a nechápou, že se mi nelíbí jejich přístup.
Zažila jsem studenta, který mi poslal seminárku i s indexem po své slečně (celý semestr anijednou nepřišel, nenapsal mail, nezavolal) a pak si na mě stěžoval, že jsem mu nedala zápočet, chybějící písemky nepovažoval za podstatné. Zažila jsem mail, kdy mi student v pondělí večer psal, že přijde do školy v úterý šest večer a má půl hodiny čas, tak že se staví na zkoušku...
Takže stav na vysokých škloách je skutečně tristní, ale nejen z pohledu studenta.
Předchozí