Mandelinko,
to se ptáš opravdu velmi hloupě
Tříleté dítě samozřejmě nechám pracovat takovou rukou, kterou chce, to děláš dobře.
Ale ve škole to může být problém. Dítě by do školy mělo nastoupit s tím, že jedna ruka je ta "pravá."
Tak třeba - když je dítě levák a ty mu koupíš nůžky pro leváky, tak se třeba opravdu nikdy nenaučí stříhat, nebo bude stříhat dost blbě. Ale třeba se naučí stříhat i s nůžkama pro praváky, jako možný to je. Moje dcera je levák a myš máme na pravé straně. S myší teda nemá problém.
To stejný škrabka na brambory, otvírák na konzervy, později foťáky a videokamery. Všechno je většinou orientované na praváky.
Písanka pro prvňáky? Donedávna bylo všechno předepsané vlevo, nyní už něco je i napravo. Tak si to zkus. Opisuješ např. velké psací L, které je napsáno na levém okraji stránky, Ty píšeš levou a tudíž si předlohu zakryješ. Tohle je v písankách skoro všude, někdy už to je vpravo /ale to je jen u jednotlivých písmen, celá slova jsou jen na levém kraji/.
No a dál jsou se zkříženou lateralitou spojené často problémy s bolením hlavy, zrcadlové psaní atd. atp. Tak třeba tady: http://www.ssvp.wz.cz/skola.html
Jedna ruka bývá šikovnější, tu nazýváme dominantní. Podobně i pravá nebo levá noha a oko jsou dominantní. Je-li souhlasná dominance ruky a oka, pak jde o vyhraněnou dominanci, což je výhodnější. Jde-li o tzv. zkříženou lateralitu (dominantní pravá ruka - levé oko nebo naopak) nebo nevyhraněnou lateralitu (dítě používá obě ruce stejně), komplikuje to někdy trochu vývoj. Zrcadlové psaní zmizí většinou samo, není-li zkřížená lateralita. Leváky není nutné nic speciálního učit, jen dbát na dobré držení tužky a sklon sešitu. Těžko se později přeučuje.