Vidíš, a zrovna tenhle styl výuky považuju za přežitý. Připadá mi, obzvláště pro děti, jako daleko přirozenější napodobit učení jazyka tak, jak se dítě učí mateřský jazyk. Přirozeně, nenásilně, bez systému (ten se dostaví později, až je dítě trochu schopno analyticky myslet a má taky nějaký základ). Asi to, co se tu popisuje jako "formou hry". Jasně, musí se to umět takhle učit. Což bude asi hlavní problém velké části učitelů u nás.
Sama nejsem učitelka, ale jazyků jsem se učila několik (takové moje hobby
) a postupně jsem dospěla k tomu, že intuitivní styl výuky je nejefektivnější, hlavně ze začátku. Neřešit systém, nedrtit gramatiku ani slovíčka ze sešitku. Učit se rovnou celé věty pro určité situace. Slovíčka se líp pamatují v kontextu než vypsaná ve sloupečku. Prostě Nepustilova metoda
A ty znalosti o systému se dostaví později celkem samovolně. Navíc to, co jsem popsala, vede k daleko rychlejší schopnosti se rozmluvit a domluvit, nebát se, improvizovat a odhadovat významy.
A to by měl být cíl výuky jazyků, ne? Aby se lidi aspoň v základu domluvili. Aby i prodavačka uměla pár základních vět pro komunikaci se zákazníkem (co na tom, že třeba s chybami). A kdo chce umět salonně, už nebude mít problém začít přemýšlet na gramatikou a vyhledávat konkrétní slovíčka.