To, co popisujete, je bohužel častý problém. Učím na ZŠ desátým rokem (na 2. stupni) a pravdou je, že sehnat plně kvalifikovaného angličtináře není snadné. U nás na škole máme pouze jednoho, ostatní kolegové, kteří vyučují Aj, mají většinou aprobaci na jiný cizí jazyk (Nj, Rj či Fj) a angličtinu si dodělávají formou metodických kurzů (to ale samozřejmě plnou kvalifikaci nenehradí). Na 1. stupni je situace ještě horší - se zavedením RVP se předpokládá, že cizí jazyk (Aj) se bude vyučovat od 3. ročníku. Jenže - na 1. stupni nenejdete ani jednoho kvalifikovaného angličtináře. Na VŠ (a to jen některých) teprve před pár lety (tak 5ti) zavedli studium Učitelství pro 1. stupeň s rozšířenou výukou cizího jazyka - čili učitelé mají z cizího jazyka státní zkoušky a jsou plně kvalifikovaní pro 1. st. Takových učitelů je ale hrozně málo, troufám si říci, že zatím spíše nejsou vůbec. Proto se angličtina řeší na 1. st. tak, že stávající učitelé navštěvují základy angličtiny, aby mohli vůbec něco učit, bohužel jim však chybí odborné znalosti z didaktiky jazyka, což je mnohem důležitější. Na některých školách Aj zavádějí již od 1. tříd - u nás je to formou " Angličtiny napříč předměty". Vypadá to tak, že se Aj zařazuje do výuky jednotlivých předmětů - např.: v matematice děti počítají anglicky, v prvouce se učí zvířátka, barvy,... Co je ale nejdůležitější - od úplných začátků by učitel měl v hodině používat tzv. "classroom english" - veškeré povely, pokyny, omluvy, příkazy,... probíhají v angličtině s doprovodnými gesty, s využitím loutek, obrázků,... Gramatika jako taková se samozřejmě neprobírá - děti se jí učí v kontextu, nenásilnou formou ve větách, které užívají, hravou formou procvičují. Také hodně zpívají, učí se anglické jazykolamy, rýmy a básničky - což je velice důležité nejen pro slovní zásobu, ale zažití si správné výslovnosti, tempa řeči, spojování slov, atd.
Spousta učitelů se tedy s angličtinou vyloženě pere, a tak se nedivte, že situace je taková, jaká je.
Předchozí