Práce s koberečkem spadá do tzv. aktivit praktického života, kobereček je jednou ze základních věcí, které v Montessori systému naleznete, proto mě překvapuje, že se zmiňujete, že se o Montessori zajímáte a toto jste nepochopila.
Cílem aktivity je:
Abstraktní cíl: Dítě koordinuje pohyby nohou a rukou. Chová se ohleduplně. Soustředí se na svůj úkol. Trénuje dodržení správného postupu.
Konkrétní cíl: Dítě vymezuje svou pracovní plochu na zemi pomocí koberečku: Přinese si kobereček. Ohleduplně rozbalí kobereček tak, aby to nevadilo ostatním dětem. Pracuje s pomůckou na koberečku. Po skončení práce sroluje kobereček. Uklidí kobereček na místo, kam patří.
Velikost koberečku je většinou 70 x 120 cm. Počet koberečků ve třídě je nižší než počet dětí. Některé děti pracují jinde (například sedí na židli u stolečku) a na zemi je dostatek místa. Na kobereček nešlapeme, ani na něm nesedíme. Kobereček nepřeskakujme, ale obcházíme. Kobereček vymezuje pracovní prostor dítěte. Pokud je na něm pomůcka, nikdo cizí si ji nesmí vzít. Pomůcku na koberečku si dítě může nechat i do druhého dne, pokud chce v práci zítra pokračovat. Stojan s koberečky má své pevné místo ve třídě jako ostatní pomůcky. Koberečky mívají různou barvu. Při ukazování práce s pomůckou sedí učitel tak, aby dítě bylo vedle něj u jeho nedominantní ruky (učitel-pravák má dítě vlevo). Pokud má kobereček jiný rub a líc, je vždy lícová strana nahoře.
Předchozí