Řešila jsem problematiku kursu, a právě sledu všech kroků, tj. vybrat pomůcku, vzít kobereček, předvést, dohlídnout, korigovat, zabránit rušení, vysypání...
Doma též mám nějaké své pomůcky (samovýroba), a děti jsou vedeny k tomu, že mají respektovat druhého, věci mu nebrat, jenže v určitém věku (a i ted v dvou letech) je pro maličké dítě prostě neodolatené, nezkusit se zapojit do lákavé činnosti toho druhého, nechtít tu samou věc vyzkoušet... děti se učí nápodobou, takže napodobovat toho druhého je prostě naprosto přirozené...
Teď mne napadá, zda to vlastně není proti přirozenosti dítěte, (nebo jak to dělat, aby nebylo ?) vysvětlit mu, že bráchu nemůže napodobovat, protože nemůže brát jeho pomůcku a dělat totéž...
(řadu pomůcek, které doma mám, mám samozřejmě dvakrát např. na přesýpání), ale též mám hry jen jednou (např. jsou drahé).
Jestli mi poradíte s jakými pomůckami jste začínala, co byste doporučila. Nejsem v Montessory nijak moc vzdělaná, nic jsem nečetla, jen co vím z kurzu (ted se budu snažit přečíst, ale prý to není moc k sehnání). Dvojčátka mám taková, že byt máme velký byt, nedokáží si hrát každý jinde s něčím, nevydrží se nevyrušovat... samozřejmě, že se to bude s věkem zlepšovat.
a pak je tu ten praktický problém, že když vysvětluji jednomu dítěti, že nemá sourozenci zasahovat do jeho hry, "práce", vybereme spolu jinou pomůcku, jdeme pro kobereček... druhý mezitím pomůcku použije jak nemá - vysype např. krupici na zem - aha a ted s ním jít pro lopatičku, zamést... a co mezitím první. Myslím, že se to prostě stíhat tak jak s jedním dítětem nedá, nemohou se správně splnit všechny kroky a posloupnosti. Takže jsem usoudila, že buď je cesta snažit se rozkrájet a někdy se to vydaří a někdy ne (např. výše, druhý soustředně pracuje jak má event. nic neprovede a na střídačku nějak stíháte uklízet pomůcky a korigovat děti a nebo se to nestíhá-vy uklízíte pomůcku, na rychlo ukážete, odcházíte k druhému...) a nebo nějak strukturovaně stanovit priority (což doma mohu asi spíše)
což vy jste asi udělala s tím, že neodnášela pomůcky - čemuž trochu nerozumím (asi proto že tak neznám Montessory) rozumím to mu dobře, že s nimi pracovala v téže místnosti, kde byli a neodnášela je do jiné ke stolecku ?
a jinak si malá brala event. říkala o pomůcky, kdy chtěla nebo ve stanovený čas ?
Předchozí