Jistě, ale místní učitelé musí někde získat vzdělání. Samozřejmě je ideální, když se pak rodák ze zapadlé vesnice vrátí domů jako učitel, ale nějak se na tu učitelskou přípravku muís dostat. A "místní kolorit" - co to je? Roztomilé bosé holčičky v kroji, které se cachají ve vodě jezera Titicaca vedle svých maminek a pomhají jim prát prádlo? Šamanské rituály, po kterých novorozenci umírají na tetanus? Brambory stokrát jinak, protože nic jiného v té vesnici nikdy vypěstovat neuměli? (Až dr. Vilímková je naučila, jak postavit skleník a vypěstovat čerstvou zeleninu.) Opilý manžel, který ztluče ženu, a ta si to dá líbit, protože jí nikdy nikdo neřekl, že to také může být jinak? Vždyť ani své vlastní dějiny ti peruánští Indiáni dnes neznají - nevědí, že byla nějaká slavná říše inků, před kterou si západní turisti sedají na zadek, dokud jim to ve škole neřeknou, protože byli pět set let od své kultury odříznutí. Byla jsem u Inidánů v Severní i v Jižní Americe. Ne jako turista - řadu měsíců. Jediné, co jim dá šanci žít svůj život důstojně je vzdělání. Ať už je číst a psát naučí kdokoliv. Až když to budou umět, můžou se sami za sebe rozhodnout, jak chtějí žít.
Předchozí