Podle me ma fyzika v zakladnim a strednim skolstvi zbytecne mnoho prostoru. Pro bezneho cloveka je fyzika zajimava hlavne presahem do praktickych aplikaci. Z doby mezi bleskem a hromem se da spocitat vzdalenost bourky, clovek s predstavou o gravitaci se nemusi bat, ze se mu v Australii navali krev do hlavy (jako by visel hlavou dolu), Ohmuv zakon nam napovi, proc nelze soucasne provozovat pracku a varnou desku na jednom 16A jistici, po susenkach, ktere nam dodaji hodne energie, patrne ztloustneme. Fyzika dale predstavuje velmi fundamentalni pohled na nas svet a kdo se o svet zajima, tezko se muze fyzikalnimu modelu vyhnout. Tohle at se ve srozumitelne podobe uci. Ovsem je opravdu nutne nabehnout na gymnazisty s inercialnimi a neinercialnimi vztaznymi soustavami? Je nutne mit v zakladnim vzdelani kalorimetrickou rovnici, kterou vetsina zaku stejne nepochopi (nic proti ni, je to nadherna realizace vztahu ma dati-dal, ale kolik ucitelu to takhle umi vysvetlit a kolik zaku pochopit)?
Zejmena zakladni skola by cloveka mela pripravit na prakticky zivot. Tedy naucit zakladum ekonomie a prava (zaplatit slozenky, podepsat spravnou pracovni smlouvu, nevzit si nevyhodnou pujcku, nepodepsat ukonceni pracovni smlouvy dohodou misto vypovedi) a az pote se venovat vedam, filosofii a umeni.
Předchozí