Ráda bych se do této diskuze zapojila pohledem z druhé strany.
Učím na ZŠ druhý stupeň. Škola má cca 250 žáků a nachází se v městysu. Do okresního města 30 minut autobusem a 1 pětiletý gympl, krajsé město 30 minut autobuse a 4 státní pětilété gmpl a 1 soukromý.
My jako učitelé této základní školy jsme pro omezení 5-ti letých gymnáziíí. Proč? Naše důvody:
1 V páté třídě cca 42 dětí rozděleno do dvou tříd - odchod na gymnázium pravidělně cca 10 dětí. - z toho plyne sloučení obouch tříd do třídy jedné a vznik 6 třídy s počtem žáků 30-34. Proč finance - asi si všichni dokážete představit, jak se dá s dětmi pracovat. Odchod 2 páťáků znamená zachování dvou tříd, kde v každé bude kolem 20 žáků.
2. Odchod žáků, kteří dosahují dobrých výsledků. Kdo zůstává do šesté třídy? Děti průměrné a podprůměrné, čímž musí dojít ke snížení nároků v učivu. Chybí tam tahouni, kteří by děti z lepšího průměru mohli táhnout.
Pak snadno posloucháme, že druhý stupeň ZŠ za nic nestojí. Jenže pokud nemáte děti, s kterými by se dalo pracovat a mohli by těm slabším pomáhat, tak se nic nezmění. A my jako učitelé se můžeme snažit, jak chceme.
Kdo podle nás patří na gymnázium - děti, kteří se v ZŠ nudí, mají logické myšlení a zájem o studium.
Kdo se od nás většinou hlásí - děti, kteří mají samé jedničky, ale doma tráví velkou část času přípravou do školy, chybí jim jakékoliv log. myšlení. Známky mají vydřené. Ti tamm podle nás nepatří.
A důvod proč rodiče u nás dávají děti na gynázium, aby neklesli v očích věřejnosti, že na to jejich děti nemají. Pokud volí soukromé tak dávájí všem jasně najevo, jak jsou na tom dobře, že mohou svému dítěti zaplati soukromou školu.
P.S. Každý rok se nám vrací jedno dítě z 5-ti letého gymnázia zoět na základní školu, protože nezvládlo učivo. a většinou jsou na tom s vědomostmi hůře než naši žáci (pro ně odpad). Takže to velmi těžko nesou.
Předchozí