Lenko,
tvůj postoj jsem sdílela s rozdílem stupně školy - u mě se dostavil až na VŠ. Na gymplu se tyhle nešvary - člověk aby se styděl, že má o něco zájem a diskutuje s kantorem - stávaly zcela běžně. Chodila jsem na čtyřletý, za mě ještě víceleté nebyly.
Je to spíš o tom, jaký kolektiv se sejde a v tomto mi článek autorky přijde silně idealistický a jednostranný- na ZŠ se schází optimální složení sociálně rozvrstvené třídy, zatímco gympl má segregované děti s ambiciózními rodiči... Když se na základce sejde třída, kde dvě třetiny dětí jsou sociálním zázemím slabé a bohužel také intelektově jsou v dolním pásmu průměru, je to dost jiná situace, než když je to hezky namíchané... Jsou potom děti, které tam jsou jako rybka ve vodě a děti, které trpí a přestup do jiné třídy (školy) může být méně reálný než vstup na jinou školu typu gympl, když se to zrovna setkává se schopnostmi a zájmy dítěte.
Já vidím problém v tom, že možnost této změny mají v 5.třídě jen děti typově pro gympl. Pokud by rozdělení bylo takové, že KAŽDÉ dítě může odejít do jemu bližšího typu vzdělávání, nebylo by pro mě co řešit. Takto se opravdu vydělují děti vynikající v rovině intelektu - a že se k nim snaží (nebo jejich rodiče se snaží) zařadit i děti, které nejsou vyloženě TOP, se nelze divit. Je to velmi lidské.
Předchozí