Jednoduše si ta původně čtyřletá gymnázia otevřou 1-2 osmileté třídy s tím, že samozřejmě na základě dnes rozšířené módy odcházet ze ZŠ na osmileté gymnázium, je snadno naprosto naplní, tj. víc dětí znamená víc peněz pro školu. Pro gymnázia je to finančně výhodné, ale pro základky s devastujícím účinkem, samozřejmě, jak to tam asi může vypadat, když někde odejde třetina třídy těch lepších žáků.
Proto zastávám názor, že na gympl patří ty nejnadanější děti a zhruba 2/3 gymplů je nadpočetných a víc škodí než pomáhá. Mnohem lepší by bylo, kdyby se s nadanými žáky umělo pracovat i na základkách, děti by neodcházely, úroveň by tak rapidně neklesala. Já vím, že je to utopie, že to bohužel funguje jinak a je to i tím, jak se snižují peníze, které do základního školství tečou. Všichni šetří, třídy se slučují, učitelé propuštějí (nebo se to chystá), menší školy se ruší a pak to na základkách vypadá, že sedí 34 dětí ve třídě, učitelé nemají motivaci, není na pomůcky a není ani ta vůle pracovat s nadanými žáky. Kromě toho ti odcházející žáci poškozují z uvedených důvodů školu i finančně (škola má méně peněz), čímž se se dostává škola do těžko řešitelné situace.
Předchozí