8/24
Dávejte srozumitelné instrukce
Předejděte vágním a nejasným instrukcím jako například „ukliď si ten binec“ nebo „hezky si hraj“, což přesně nevystihuje určitý úkol, který má být splněn. Namísto toho použijte jasné instrukce jako např. „prosím, odnes všechno špinavé prádlo do koše“, „prosím, dej všechny hračky zpátky na police“, „pojď, necháme teď tvého kamaráda, aby si pohrál s tou hračkou“. Mluvte klidným a zřetelným hlasem a zabezpečte laskavý oční kontakt se svým dítětem, jelikož je takto větší šance, že bude věnovat pozornost tomu, co říkáte. Může být užitečné, aby vám dítě zopakovalo, co jste mu uložili udělat. Rozdělení složitějších úkolů do dílčích kroků může také pomoci.
9/24
Disciplína, odměny a důsledky
Děti s ADHD velmi dobře reagují na jasně stanovený a předvídatelný systém odměn žádoucího a důsledků nežádoucího chování. Odměňte žádoucí chování pochvalou nebo malým dárkem, který nemusíte ani koupit – např. zvláštní čas strávený s rodičem nebo účast na oblíbené aktivitě. Zaměřte se na pochvaly a privilegia raději než na odměny v podobě jídla a hraček.
Je vždy lepší dávat více pochval než negativních komentářů a trestů. Např. se usmějte a řekněte: „Líbí se mi, jak pracuješ na svém domácím úkolu.“ Nebo „To je skvěle odvedená práce ten uklizený stůl.“ Zeptejte se svého dítěte, co samo podle sebe udělalo dobře na daném úkolu a pokud nemůže na nic přijít, pomozte mu.
10/24
Disciplína, odměny a důsledky – pokračování
Důsledky nežádoucího chování by měly být přiměřené, férové, důsledně prováděné, předvídatelné, prováděné bez zbytečného prodlužování a dokončené. Nejdůležitější události v životě dítěte jako narozeniny, prázdniny atp. by neměly být úplně opomíjeny v důsledku toho, že dítě něco provedlo. Důsledky by měly ideálně být vysvětleny předem a následovat bezprostředně po nežádoucím chování. Odložený trest (např. na následující týden) nemá takový efekt jako ten bezprostředně provedený. Potrestání může být ve formě omezení privilegií, vykázání z místnosti, zákaz účasti na aktivitách atd. Je důležité, aby toto následovalo po každém projevu nežádoucího chování.
11/24
Zvláště pro menší děti může být vykázání z místnosti efektivním nástrojem řešení nežádoucího chování, když jako vedlejší účinek funguje i odstranění dítěte z vlivu rušivého prostředí. Tento okamžitý důsledek nevhodného chování je účinnější než jiná forma odloženého trestu. Odborníci doporučují, aby vykázání z místnosti netrvalo v minutách déle než je věk dítěte v letech (např. pět minut pro pětileté dítě). Delší doba může být pro dítě obtížná dodržet a může s větší pravděpodobností vést ke vzdoru a naprostému odmítání provedení této formy „trestu“.
Předchozí