Za největší problém inkluze vidím tempo práce slabších dětí. Handicapované dítě nezvládne objem učiva běžné školy, ale dost se toho naučit přeci jen může. Ovšem potřebuje k tomu svůj klid na práci - látku omílat, opakovat a probírat tak dlouho, až ji spolehlivě vstřebá a může na ni navazovat další učební látkou. Za devět let základky spolehlivě zvládne třeba látku do páté či šesté třídy... ovšem běžná třída už je dávno někde jinde a probírá úplně jiné věci. Oslabené děti nemůžou jet tempem zdravých dětí a z každé vyučovací hodiny pochopit a stihnout jen sem tam něco, protože tím vůbec nezískají stabilní základy, na kterých můžou stavět další výuku. Proberou látky míň, ale potřebují ji probrat tak, aby ji skutečně pochopily a zapamatovaly si ji. Potřebují prostě JINÉ tempo plynutí výuky než běžná třída. Pokud handicapovaný třeťák zápolí s psaním písmen, jaký má smysl, aby seděl v běžné třídě, kde ho výuka cizí látky ruší a jeho asistent šuškáním jak se píše K ruší běžné děti?
Reálně tak z každé třídy vznikne "vícetřídka"? Komu to prospěje, že to bude zbytečná zátěž pro všechny strany?
Předchozí