Ono to záleží hrozně moc na učiteli. Mám zkušenost s učitelkou, která dokázala (a pomocí asistentky) dítě s mentální retardací zařadit do kolektivu a věř mi, přínosné to bylo. Ono to dítě zapadlo a jeho "jiný" pohled na svět těm ostatním rozšířil obzory. A to říkám jako matka dětí, které ve čtvrté třídě přecházely do výběrové třídy a pak na nižší gymnázium ve velkoměstě (tj. s obrovský převisem).
Ovšem po změně učitele šlo všechno do kytek.
Jinak mám také zkušenost s totálně znuděným dítětem, které v rámci běžného školního dne přečetlo komplet Harry Pottera, neznámo kolik verneovek atd. Místo výuky leželo na karimatce a četlo si, malovalo a vyplňovalo pracovní listy, nafasované z domu. Jenom písemky psalo s ostatními. Dokonce se u nás doma říkalo "na blbiny máš školu, doma se budeme opravdu učit"... To mělo ještě učitelku, která aspoň neprudila. Druhé dítě se ovšem potkalo s učitelkou, která trvala na sezení v lavici bez čtení a současně odmítala dítěti dát práci navíc.