U nás funguje týdenní plán (děti mám teda větší (10 a 8). Měli to zavedené i ve škole, že nebyly úkoly na každý den, ale měly napsáno, co mají za celý týden splnit.
Motivace je taková, že pokud je splněn celý týden, je předem určená odměna, když nesplní, odměna není.
Jsou to tedy spíš takové ty nadstandardní práce (ne třeba, že si připraví věci do školy, oblečení, nebo že si po sobě uklidí), ale třeba, že každá jednou v týdnu uvaří, v sobotu společně připraví pro všechny snídani, jednou v týdnu naložit pračku, vyprat a pověsit prádlo, plus třeba takové nárazovky - utřít prach v pokoji, zamést pavučiny v koupelně, vyčistit umyvadlo.
Je dobré úkoly celkem přesně specifikovat a pak nepřipomínám jednotlivé úkoly, ale připomínám týdenní plán.
Ne že by to bylo nějak extrémně funkční a z holek by byly najednou pořádnice pořádné, které po sobě za všech okolností uklízí a ještě zároveň se mnou pečují o domácnost, ale získaly jakýs takýs přehled, co se doma musí udělat, umějí si poradit s prádlem, s nádobím a o to mi vlastně šlo.
Myslím, že vnitřní motivace k pořádku se dá čekat až o hodně hodně později.