Přidat odpověď
Nel, proboha jak jsi přišla na výše uvedené zvýšené odovodů a změnu paušálu? Přikládám poněkud aktuálnější informaci:
Zdanění osob samostatně výdělečně činných
- vyměřovací základ pro odvod pojistného bude
stanoven na úrovni 100 % hrubého zisku, místo
dosavadních 50 %;
- sjednocení sazeb pojistného fyzické osoby na
sociální zabezpečení a zdravotní pojištění ve
výši 6,5 %;
- výdajové paušály budou zachovány ve
stávající procentní výši (tj. 40, 60 a 80 %);
- snížení rozhodné výše obratu pro účely
povinné registrace k DPH z 1 000 000 Kč na
750 000 Kč;
- stanovení sazby daně z příjmů ve výši 19 %,
nicméně otázka daňové uznatelnosti
pojistného na sociální zabezpečení a
zdravotní pojištění těchto osob není
v současné době známa.
Pokud tedy dobře počítám, v současnosti platí OSVČ zdravotní pojištění 13,5% z 50% základu, tzn. 6,75% ze 100% - zdravotní pojištění tedy mírně poklesne.
Sociální se platí 29,2% z 50% základu, tzn 14,6% ze 100% - sociální pojištění tedy výrazně poklesne a předpokládám, že s ním i dávky. OSVČ ale mají možnost si platit vyšší pojištění. Daň pravděpodobně mírně stoupne, záleží na tom, jak to dopladne s možností odpočtu. Obrat pro DPH může být pořádný průšvih třeba pro mě - pracuju pro společnosti s minimálním koeficientem.
Jinak pokud OSVČ má minimální skutečné náklady a použije třeba výdajový paušál, její odvody státu jsou proti zaměstnanci výrazně jinde (při výnosech 50tis. v řádech desítek tisíc). Takže chápu snahu státu toto narovnat a zatím toho rozdílu silně využívám. Není to jednoduché, protože valmá většina živnostníků výdaje má a pak už se výhoda paušálů ztrácí a další zvyšování by mohlo být skutečně likvidační. Já v těch návrzích ale opravdu nevidím žádné zvyšování daň.zatížení.
Předchozí