Mirko, jen drobnost - rodiče většinou slyší na malej počet dětí ve třídách, ale ono to není až tak podstatný jak to na první pohled vypadá. Hrozně hezky mi to řekla nedávno jedna maminka, která vzdělává svého syna doma (v domácím vzdělávání) - řekla: "Já jsem si myslela, že výklad a vysvětlování pro jedno dítě je individuální přístup, ale ono to nefuguje!" Každý dítě je jinej učební typ a potřebuje se učit jinym stylem - někdo potřebuje zapojit ruce, někdo vyhledávat informace, někdo diskutovat atd. Když ve škole s patnácti dětma někdo nasadí výklad před tabulí, je úplně fukt, jestli tam těch dětí sedí 5 nebo dvacet. Podstatnější je, když mají děti možnost pracovat samostaně, nebo ve skupinkách, nebo si vybírat pořadí úkolů apod. Čim víc smyslů je najednou zapojeno, tim jsou získané informace a dovednosti trvalejší. Obecně se stoupající aktivitou dětí stoupá efektivita učení - se stoupající pasivitou efektivita klesá. Poče dětí ve třídě může pomoct, ale zdaleka není stěžejní. Podle jedné studie (mám jí tu někde ofocenou, ale z hlavy nevim původ) je počet dětí důležitý do počtu šesti - potom to prudce klesá - a třídy pro šest dětí stejně prakticky neexistujou.
Předchozí