Přidat odpověď
Měla bych poznámku k příspěvkům Jáji a ostatním.
Jistě že by bylo super, kdyby optimální podpora šikovných dětí fungovala na základkách. Ale tak tomu dnes není a osmiletá gymnázia, i když třeba nejsou ideální jsou dnes vesměs jedinou cestou, jak dítě může absolvovat druhý stupeň v aspoň nějak motivujícím prostředí a být taženo kupředu a ne vzad.
Není to možná ideál, ale funguje to už dnes.
Vize o základkách poskytujících optimální motivaci a rozvoj všem dětem od podprůměru až po nadané je NESMYSL, ne proto, že by ta myšlenka byla špatná, ale proto, že v ČR naprosto neexistuje dostatek pedagogů, kteří by toho byli schopni (a navíc ti co jsou, jsou v praxi ubiti administrativou, nedostatkem peněz a nevolí ze strany konzervativních kolegů). Aktuálně vidím z první ruky, co vychází z pedagogické fakulty za pedagogy a chce se mi brečet. Jistě, o Bloomově taxonomii se všichni zpaměti navrčeli, ale garantuji vám, že nikdo z mých 50 spolužáků z ročníku nic z toho neaplikuje do praxe. Budoucí učitelé přicházejí na pedagogickou fakultu již s prakticky hotovým "modelem", podle něhož budou učit. Prostě podle toho, jak to okoukali od svých učitelů. No a od jakých učitelů to dnešní pětadvacátníci asi odkoukávali, že... Na praktických ukázkách stylů učení, rozvíjení dětí, jsou takovíto budoucí pedagogové bezradní a berou to jako "povinnost k přetrpění", než budou vypuštěni do praxe, kde to budou učit "po svém" (rozuměj tak jak učil jejich oblíbený učitel na základce). Pedagogické knihy jsou jim k ničemu, protože si neumí představit, o čem tam to autoři píšou, neumí si představit, jak to může vypadat, protože to nezažili.
No a poslední detail je v tom, že bohužel většina studentů pedagogických fakult má problémy už vůbec s tím předmětem, který má učit... no a na metodické předměty už nemají kapacitu.
Takže možná jednou budou integrující základky realitou, ale to může být až za hodně, hodně dlouho, až vyroste nějaká generace učitelů, kteří to budou umět, protože to, že se dnes vyskytne jeden na základce, situaci neřeší.
Předchozí