OK, najděte 10 rozdílů
v práci s naučným textem:
Gymnázium - žáci, přečtěte si text a naučte se ho (nebo udělejte si výpisky)
Moderní vzdělávání - žáci udělejte skupinky po 4. Pak si v textu všichni tiše přečtěte text až po slovo xxx. Potom první z vás text odloží a řekně ostatním vlastními slovy, co si přečetl. Ostatní se do textu dívají a otázkami ho vedou k tomu, co vynechal. Poté tiché čtění dalšího odstavce. Nyní hovoří o textu další žák, po směru hodinových ručiček. Takhle se žáci střídají a jsou textem. nebudu vypisovat, co vše ta metoda rozvíjí, ale její komplexnost proti způsobu gymplu je očividná. Dovednosti se prohlubují jedna radost.
Jenže gymnaziální učitel řekne, že to dlouho trvá. Nestihli by probírat látku (tedy vykládat dětem do sešitu tuny blbostí, aby se pak našprtali vše doma - a posleze blaženě zapoměli)