To je zajímavá otázka, jestli logické myšlení víc podpoří systém "dober se k omu sám", nebo nejdřív vysvětlení šablon (nadřazené-podřadné), do kterých se znalosti zasazují.
Nejsem matkoučitelka
a rozhodně nechci hlásat absolutní pravdy. Spíš mi ale připadá - po zkušenostech s mnohaletým vlastním studiem i z toho, když teď odpovídám na dotazy svých dětí - že nějaké šablony jim pro ten rozvoj vlastní logiky pomoct mohou. Že pokud se na určitých případech, třeba právě slov nadřazených-podřadných, samohlásky-souhlásky atp. naučí realitu třídit, tak pak k ní už budou přistupovat systematičtěji a třeba si další kategorie a struktury vytvoří bez dopomoci. Zatímco pokud budou od začátku vedeny k tomu, aby si všechno odvodily samy ad hoc, tak budou mít tendenci vnímat jednotlivosti, ale ne celek.
Ale jak jsem psala, můžu se plést. Jen mému staršímu (4. třída, ADHD) ty dopředu dané kategorie a pojmy pomáhají. On právě má sklon se soustředit na jednotliviny a pak sedí nad úkolem bezradný, ale když mu připomenu obecné poučky(najdi ve větě podmět, jaké jsou druhy hlásek), tak se mu to najednou všechno ukáže a rozmotá.