| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

Kdysi dávno jsem četla článek o finském školství a dneska jsem na něco podobného narazila v Britských listech. Část článku si dovolím zkopírovat :

Vnímání učitelského povolání jako nezávislé, tvůrčí a prestižní profese.
Pedagogické studium ve stylu „učitelství jako poslání“, vedené v duchu pedagogického výzkumu i praktické zkušenosti.
Fakultní školy včetně středního stupně, podobně jako fakultní nemocnice v Čechách.
Neselektivní školní systém.
Školní lékař, obědy a doprava do školy autobusy z vesnic zdarma do ukončení střední školy.
Začátek školní docházky ve 7. letech na bázi - nač ten spěch, uč se, když jsi na učení zralý.
Důraz na herní a tvůrčí aktivity, zejména na prvním stupni ZŠ.
Začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do normálních škol.
Důraz na včasné odhalení případných potíží s učením, před tím, než se objeví problém.
Pedagogický tým zaměřený na speciální pedagogiku v každé škole.
Individuální přístup k dětem s vadami učení, či dětem s jazykovou bariérou.
Důraz na navázání osobního a dlouhotrvajícího vztahu mezi pedagogem a dítětem.
Zásada číslo 1: Udělej VŠE, co je potřeba, aby dítě uspělo, i za cenu práce navíc.
Minimum domácích úkolů.
NEexistující selekce, srovnávání či rozdělování dětí podle akademických dovedností v jakémkoliv věku.
NEexistence státních, srovnávacích, plošných testů, kromě jedné zkoušky v posledním ročníku střední školy.
Referenční, nikoliv direktivní osnovy, umožnující velkou míru svobody učitele při výběru co a jak učit.
Podpora spolupráce, kreativity a inovativního přístupu učitelů k výuce.
Méně přímé výuky, více práce s osnovami a přípravy na výuku.
Formativní hodnocení žáků, zahrnující jejich přístup ke studiu a chování.
Finská maturita – ylioppilastutkinto - je (kromě jazyků) jednoúrovňová, kde dobré výsledky dílčích zkoušek mohou kompenzovat nezvládnutí jedné dílčí zkoušky, profilové předměty jsou zkoušeny formou psané eseje, hodnoceny školou a kontrolovány státem.
Decentralizovaný systém zřizovatelů škol zcela přenesen na lokální magistráty.
Odbory vzdělávání od ministerstva po obecní úřady vedeny pedagogy a ne profesionálními politiky, či laiky.
14% nekvalifikovaných učitelů. (2005)
=

Prestiž (ne odměna) učitelské profese srovnatelná s lékaři
Nejméně času (dětí i učitelů) stráveného sezením ve třídě a naproti tomu nejlepší studijní dovednosti na světě
o 30% levnější náklady na vzdělání jednoho žáka než v USA, €5,200 na studenta (2006)

http://www.blisty.cz/art/64354.html

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 6+0= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.


(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.