Přidat odpověď
Já považuji rozbory za VELMI prospěšné, pokud je dělá člověk patřičně k tomu vzdělaný a zapálený, nikoli školometský fachidiot (tam mohou být naopak velmi kontraproduktivní a poezii studentům třebas i nadosmrti znechutit).
Za mě je dobré vysvětlit, v jaké době, na pozadí jakých historických kulis dílo vznikalo, jaké měl básník osobní zázemí, na koho navazoval a čím se třeba právě jeho dílo vymykalo dobové konvenci.
A pak klidně podebatit o osobních dojmech studentů z toho díla.
Myslím, že JEN s pocitem "líbí se mi to, ale vlastně ani nevím proč" škola vystačit nemůže a ani by neměla - druhá věc je, že bohužel pro řadu kantorů to aspoň za mých časů byl nadlidský úkol.
A myslím, že i u lidí, kteří to vnímají spíš citem jako Ty, Žluťásku, stojí za to jednu dvě básně "obětovat" a rozpitvat, protože ta formální stránka je tam dost promakaná a má svůj smysl. Nechat na sebe působit dojmy v soukromí můžeš klidně po celý zbytek života, a navíc si nemyslím, že vědomí třeba toho, že básník úmyslně něčím umocnil dojem z básně (třeba ten Havran) zničí dojem z té básně - u mě je tom přesně naopak.
Předchozí