Přidat odpověď
Rozdíl mezi práci horníka a učitele je v tom, že horník musí odvést tu svoji část práci dobře tj. narubat měřitelné množství uhlí, aby si slušně vydělal, učitel může či nemusí svou práci odvést dobře a na finančním hodnocení se to často neprojeví. Dobrým učitelům se nepřidá a špatných se nejde zbavit.
Psychická náročnost práce nemusí být nutně významnější než fyzická. Hornící mají prokazatelně poškozené zdraví, zaprášené plíce jsou nevratný stav, který se nedá léčit. Umírat na komplikace způsobené poškozením plic a celkovou předčasnou opotřebovanost organismu není o nic méně závažné než zdravotní následky ze stresu.
V hornictví samozřejmě jsou i psychické stresové faktory, ke kterým přispívají podmínky práce – absence denního světla, prašnost, vlhkost až 100%, hlučnost těžebních strojů, často práce v rizikovém prostředí, hrozby jedovatých plynů a hrozby závalů. Důlní neštěstí mívají často smrtelné následky. Myslím, že představa, že sfárám každý den na důl, odrubu si svých padesát metráků, vyfárám s čistou hlavou a psychicky odpočatý, je představa lidí, kteří k téhle práci ve skutečnosti nikdy ani nepřičichli.
Předchozí