Přidat odpověď
Mystik opravu plive jed, a podle toho, co ze své omezené perspektivy vím, není ani zdaleka sám. Gaye u nás podle mne skutečně přijímá jako rovnocenné malá menšina, část je toleruje, pokud jsou zticha a nejlépe, když se s tím i tají, část je nesnáší, pohrdá jimi či je přímo nenávidí.
Nabízím pro tu nenávist možné antropologické vysvětlení, omlouvám se předem za obsáhlost. Rozepisuju se ne proto, abych tu po vědecku suchařil, ale proto, že předcházet takové nenávisti a budovat lepší společenské ovzduší lze pouze při porozumění, co se tu vlastně odehrává.
Souvisí to s patriarchálním prostředím, patriarchální výchovou.
Dnešní mystikovy výlevy o tom, jak dokáže obskočit úplně každou, a jak ženské letí na jeho mužnost, na rozdíl od domestikovaných holobrádků, co mají méně testoreronu, sklon k ženskému chování a "dají ženám porodit" jenom dcery (ta představa, že ženská je taková ta dočasná úschovna potomka, kterého vytvořil otec!), a jak si "teplouši" mohou s ženami povídat, ale "nezasunou",
tomu vycházejí vstříc přímo ukázkově.
Takže: odpradávna je zřejmě pronikání penisu stavěno do analogie s pronikáním zbraně do těla lovného zvířete nebo nepřítele. Soulož je taková malá smrt (a orgasmus analogie smrtelné křeče). Ženy se v mnoha loveckých kulturách snažily před lovem muže vzrušit, aby se jim líp lovilo (ale současně musel muž zachovat půst, aby se "nevybil" u ženy, ale až u zvířete).
Původní význam je zřejmě ten lovecký, smrt byla pouze přechodem duše do podsvětí, kosti (analogicky později zrní) se pohřbily do země a zvěř pak podle archaických představ, dochovaných ještě třeba koncem 19. století u severoamerických indiánů, na jaře (kdy se celá příroda znovu rodí) vybíhá znovu na zem z jeskyní; jeskyně byly pokládány na přirození Matky Země, proto asi také jak prehistorické, tak relativně nedávné i současné malby a plastiky zvěře nacházíme v jeskyních, a to obvykle ve velmi hlubokých, obtížně nepřístupných partiích, a proto se také ještě za času našich prababiček občas věřívalo, že z neškodných jeskyní a zavrtů vychází "špatný" nebo přímo jedovatý vzduch (= podsvětní vzduch, ten, který přichází z království smrti).
Abych to zkrátil: z lovu se to přeneslo na válku. Na Nové Guineji dodnes někdy válečníci pokřikují na nepřátele, že jsou jejich ženami, a přitom na ně ukazují svými penisy. Na jedné starořecké váze, zachycující vítězství Řeků nad Peršany na řece Eurymedon, stojí předkloněný Peršan, pod nímž je pro jistotu polopaticky napsáno: "jsem Eurymedon, stojím předkloněný", zadkem k Řekovi, který se k němu blíží se zvednutým penisem v ruce. Tj.: "To jsme je ale na Eurymedonu přefikli!"
Od amerických vojáků z Vietnamu se dochoval popěvek: "This is my cock, this is my gun, one for killing, one for fun," a od srbských z nedávné války v Bosně zase: "što bolje tucaš, to bolje pucaš" (= čím líp šukáš, tím líp střílíš).
Muž, co se nechá ošukat, už není chlap, je to ženská. Čím patriarchálnější společnost (čím nižší společenská hodnota ženy), tím větší pohrdání vůči gayům. Možná největší ve společnostech, kde se nadevše cení válečné zásluhy.
Příklad: Černohorci až do 19. století žili, díky pro ně extrémně nešťastné politické konstelaci, velice chudě (někdy by patrně ani nepřežili, nedělat na podzim veliké nájezdy do nížin, odkud přiháněli stáda uloupeného dobytka), chudičké hospodářství sotva dovolovalo nějakou akumulaci majetku, a společenské postavení se měřilo ponejvíce válečnými zásluhami (což se dokazovalo příslušnými trofejemi, ještě za napoleonských válek Černohorci uřezávali za tím účelem padlým nepřátelům hlavy, osvícená černohorská elita to pak postupně redukovala na odřezávání nosů a uší)
Když nechal ve druhé polovině 19. století černohorský kníže postavit první vězení, nebyly tam mříže ani zámek, odsouzenec tam dokonce musel být povinně jen na noc a přes den se směl volně procházet. Přesto se odsouzenci krčívali v koutku ve stínu, s odvrácenou tváří. Proč? Protože jim sebrali zbraň. Nesměli nosit zbraň - byli sníženi na úroveň pouhých ženských (a pro ilustraci: můj kamarád viděl, jak se staré černohorské babičky uklánění po pás, když do salaše vstoupil 14letý hoch, ještě tuším v roce 1998).
Abych to shrnul - muže vychované patriarchálně (a to je mystik, koupající se v té představě rozsévače semene, nepochybně je) je muž, co se nechá osouložit jiným mužem, slaboch, něco jako ženská. Nevadí jim, pokud je společenská atmosféra taková, že je gayi obecně opovrhováno. Problém nastává, když se hovoří o jejich rovnoprávnosti, rovnoprávnosti. Co jsem už za svůj život zaslechl výroků typu: "nechci, aby se mnou pracoval, protože nesnesu, aby na mě něco zkoušel" (a to čistě náhodně, nejsem gay). Jasně, protože tady nejde jen o to, že by gayové byli rovnocenní. Někteří muži se podvědomě bojí, že se dostanou do situace, kdy budou rovnocení jiným mužům, kteří se nechávají osouložit (omlouvám se za ten výraz) jinými muži - tj. kteří se podřizují jiným mužům. Jde tedy o útok na mužnost, jakou u sebe vnímají ti, co gaye nesnášejí. Z jiného úhlu, o útok na mužnost těch, co byli vychováni v představě, že musí být co nejmužnější. Ti potom cítí potřebu gaye zatlačovat zpět, dávat jim najevo, že oni sami jsou něco víc, své pohrdání.
Dejte si to dohromady s mužskými a ženskými platy u nás, s rozvržením domácích prací atd., a tipuju, že máte zhruba obrázek o postojích vůči gayům. U lesbiček to zdaleka není tak vyhrocené, ty si mohou v sexu dělat co chtějí, "nanejvýš" by se v patriarchálních představách měly nechat oplodnit (ale "samcem", být "probodena" při souloži, čímž se prokáže podřízenost muži, ne ze zkumavky).
Případně si můžete zkusmo dát dohromady s postoji typu: "nosím domů peníze, tak co chceš," že kariéra muže má z principu přednost před kariérou ženy, že chlap děti zplodí, ale péče o děti je ženská záležitost, od rozvedených "na dítě ti platím, tak co chceš", atd. - vše dnes a denně i tady na Rodině. Máte-li doma muže, který soudí, že kvality muže se měří jeho potencí, že domácí práce jsou pod mužskou úroveň atd., zeptejte se na názor na gaye.
Předchozí