Jen technická - poliklinikou Prosek bych neargumentovala, to je taková mrtvotechna, dodnes mě mrazí (kdysi moje spádová poliklinika, grrr).
Jo mmch. 2 z našich dětí nelezly, neměly chodítko, nebyly posazované - to jsou de fakto pověry, nebo argumenty, aby některé "kapacity" vysvětlili ty nelezoucí děti.
Tak se ukáže na rodiče, že ON za to může, ach jo.
Jinak mmch, třeba Bobath koncept pracuje na tom základě, že dítěti ukazuješ, jakou má jít cestou. Učíš ho, jaký pohyb je správný a efektivní - a je to metoda prakticky paralelní k Vojtově, která je ovšem pasivní. Nicméně neznamená to ty děti posazovat a nechat sedět, ale provádět je tím procesem posazení - a zase uložit. Stejně se dá trénovat převracení na břicho (vedeš nohu a tlačíš na rameno - zvedne se i měsíční mimi) nebo se dá ze sedu/lezení nabídnout nákrok ke stoupnutí. Tak nás to učili na neurologii a rehabce - takže ukázat JAK ano, nechávat déle než minuty v té poloze, na kterou je dítě nezralé - NE. Ptž předpokládat, že dítě se to samo naučí nejlíp nemusí být správný. Takhle může dítě dospět dřív k správnému pohybovému stereotypu - když mu v klíčové době ukážeš, co přesně dělat. Ale - není to NUTNÉ. Je to MOŽNÉ. Vzhledem k tomu, že mě to přímo učili na neuro a rhb, tak to rozhodně nebude ani nikterak škodlivé
.