Přidat odpověď
Problém je v tom, KDO je vynikající učitel a kdo tu vynikajícnost bude měřit a rozhodovat o platě.
To, co dělá dobrého učitele nejde nijak zadministrovat, z každého takového pokusu vyjde pouze karikatura.
Učitele zaplatíš buďto všechny nebo žádného, jak je to teď.
Jde dát kus platu do rukou šéfovi, jak to původně mělo být a já to ještě zažila, to může fungovat za předpokladu, že se alespoň občas někde prosadí a udrží osvícený šéf. Kdyby jich bylo pár dobrých, tak se časem situace vykrystalizuje, že si ředitelé najdou "svoje" lidi, podle toho budou školy různě vypadat, prosperovat, mít klientelu. Snad. Jenže u nás už asi není možné ani tohle.
Kdyby učitelé dostali najednou řekněme plat někde kousek nad republikovým mediánem, tak by pravděpodobně stoupl o práci ve škole zájem, možná by mezi zájemci byli i lidé k učení vhodní, možná by vzniklo konkurenční prostředí.
Nesměly by ale existovat mechanismy, díky nimž jsou staré struktury a důchodci ze škol neodstranitelní a už stihli uvést do stavu rutiny další generaci.
V zásadě ale nic, ani kdovíjaké peníze, neudrží ve škole dlouhodobě lidi talentované,kreativní, vzdělané, schopné např. předávat ty oblíbené měkké dovednosti, pokud budou neustále buzerovaní a kdejaký nýmand si o ně bude otírat boty. Vykašlou se na to, takový člověk si vždycky poradí a nemusí dělat trotla ve škole.
Předchozí