Přidat odpověď
Ahoj, ve škole nám vzešlo téma - jak pro příští rok promíchat jazykové skupiny. Názory se různí, každý učitel má jinou zkušenost a názor, ale potřebujeme se dohodnout.
Nynější situace je taková, že děti máme rozdělené ve třídě na skupiny podle úrovně - méně schopná skupina a lepší skupina. To, jak to vnímají děti, nyní neřeším, řeším, co je pro děti lepší. Mně toto vyhovuje, připadá mi, že můžu s takovou skupinou lépe pracovat. Jsem zastáncem výuky jazyka v tom daném jazyce, tedy, že v aj nepoužíváme češtinu. Přesto jsou občas situace, kdy tu češtinu musím - právě u těch pomalejších skupin, kde jsou děti, které jakš takš zvládají češtinu, případně mají hraniční IQ, nebo mají velmi těžkou SPU a jazyky jako takové jim dávají hodně zabrat (vč češtiny). Stejně tak "rychlejší" skupiny - je možné méně vysvětlovat, více konverzovat, dát více slovní zásoby ... na procvičení většinou potřebují méně času, protože jim stačí ukázat a chápou.
Vedení by rádo skupiny promíchalo, s tím, že by děti neměly být děleny podle úrovní. Faktem je, že v jiné škole mi bylo řečeno, že podle úrovní děti být dělené nesmí, a děti se dělily podle abecedy, což bylo dost hrozné, v tom učit - ať jsem chtěla nebo ne, muselo se jet podle těch nejslabších článků. Jinak tito velmi krutě nestíhali.
Asi má obojí své výhody - silnější táhnou slabší ... A taky je fakt, že když jeden učitel má jen slabé skupiny (já to tak mám letos), tak je to peklo, protože je to prostě dost dřina. Tohoto se asi vedení bojí, aby jim učitel nevyhořel. Těžko říct. Taková skupina velmi slabých třeťáků, to je lahůdka, tam je potom pravda, že je nutné mít nějakého tahouna (minimálně dva), aby tu třídu táhli směrem dopředu.
Momentálně si děti v případě potřeby přehodíme - dítě je šikovné, nudí se, protože je opravdu napřed (a v jazyce moc nefunguje, dávat mu neustále praclisty navíc, potřebuje mluvit, mít parťáka do konverzace, naposlouchat, a to nejen učitele), tak přejde jinam a opačně, když dítě nezvládá (i s doučkem), tak jde níž. Mně to přijde super, ale taky je fakt, že dítě v té slabší skupině může zlenivět, protože tady nebude mít takovou hnací sílu od spolužáků. Ne každé dítě má motivaci se učit samo případně podporu v rodině a musí se spoléhat jen na školu.
Zajímá mě váš názor i zkušenost. Jinak se tedy bavíme o klasické základce.
Předchozí