Přidat odpověď
maargitt,
když ona většina dětí je strašně hodná, jen málokteré je zlobivé jakože ho těší dělat něco, co se dělat nemá. Ale právě třeba pochopit, že nemohou mluvit všichni najednou, že když jich 30 byť jen šeptá, že je to rámus, který postupně zesiluje, jak se každý z nich snaží dostat ke slovu, to pro ně není úplně snadné.
No a tak se nastaví nějaká pravidla a systém, jak upozorníš, že to nebo ono pravidlo bylo porušeno. A on fakt dřív nebo později ulítne každý, buď schválně, že chce vyzkoušet, co bude, nebo proto, že je třeba tak zaujatý něčím jiným, že si právě to mluvení neuhlídá...ta potřeba ihned sdělit něco všem okolo je v tomto věku hodně silná. Přitom fakt nejde o nějaké zlobení, ale pokud nechceš, aby se to rozjelo v naprostou ignoraci toho pravidla, tak musíš zasáhnout při každém porušení. A oranžový signál je v tomhle OK, protože má opravdu jen upozorňovací funkci. Některé děti v tomhle věku ani nedokážou rozpoznat, že dělají něco, co už vybočuje z pravidel (třeba proto, že některá pravidla se liší od těch doma a mají v tom zmatek).
A zvládání toho všeho okolo považuju za mnohem náročnější, než naučit děti číst nebo počítat. Jakmile máš vytvořené vhodné prostředí, jde už skoro všechno. Ale právě klasická třída zrovna ideální podmínky pro učení neposkytuje. A strašně záleží i na tom, jaké děti se ti v ní sejdou.
Předchozí