Monty, otázka "k čemu je dobrá certifikace" je velmi plodné pole
Pohovoř si o tom s mým synem a pak s nějakým personalistou, zřejmě získáš téměř krajní póly názorů...
Dle mého by státní maturita (pokud již existuje) měla být skutečně jednotná, zaručující, že člověk, který ji má v kapse, uspěl v určité úrovni zkoušek určitého zaměření. Školní část maturity nechť si je jakkoli pestrá. Ta státní ať je jasné, že KAŽDÝ, kdo ji má, ji má ze všech předmětů, které jsou k ní předepsány. Bez výjimek.
Pokud jsou lidé natolik úzce zaměření, že nestíhají, nezvládají, nechtějí věnovat čas i tomu předmětu, který jim v dalším studiu či praxi k ničemu nebude, nechť nemají maturitu.
Pokud je maturita předepsána ke studiu na VŠ, nechť se to na těch VŠ, které jsou pro výjimečně jednostranné lidi určené (umělecké např.) zruší.
Úroveň státních maturit je natolik nízká (co do požadavků), že je dle mého zbytečné mít obavy, že by umělec nezvládl matematiku či technik češtinu, pokud budou chtít. Že to stojí nějaký čas a úsilí je jasné, o tom ten certifikát také je.