část textu (zejména poslední větu si často opakuji jako mantru v případě nucení do učení našeho puberťáka
(7. třída):
Velkou nevýhodou (včetně ustupující schopnosti mechanického zapamatování) jsou změny související s probíhající pubertou. Toto období je pro rodiče nejtěžší, pokud chtějí s vedením k přípravě na výuku začít právě teď. Většinou je potřeba trvat na svém, i když je výsledný efekt ve škole minimální až nulový a počkat, až nejhorší fáze puberty pomine. Díky tomuto postupu nevzniknou z tohoto období tak velké mezery v učivu a je pak na co navázat na III stupni – kdy už se sice dítě (student) učit chce, ale výsledky jsou mizivé (není na co navázat). Rada pro rodiče v depresi z neustále opozice svého pubertálního dítěte – pokud ustoupím (což je cílem puberťáka) a do učení ho nutit nebudu, bude výsledek ještě horší. Pokud se dítě ve škole nelepší, ale ani nehorší, je to vlastně velké plus.