Pro studijní typy dětí - pro ty, co je zajímají vědomosti, jsou intelektuálně orientovaní, dá se o nich předpokládat, že budou směřovat na VŠ kvůli svým zájmům, a ne proto, že se dnes očekává, že kde kdo bude mávat nějakým diplom.
S odstupem let jako ten největší přínos vnímám ani ne tu možnost víc se rozvíjet v některých oblastech, ale to celkové prostředí - člověk tam nebyl vyloučenej z kolektivu, protože se chtěl učit, protože ho něco zajímalo, zjistil, že jsou i jiní mimoni s méně obvyklými zájmy, a že v tom množství vlastně přestává být mimoněm
, že tam byli ve větší míře učitelé, kteří měli opravdu vědomosti a viděli dál, než za stránky učebnic. Ani ne kvůli těm znalostem, jako kvůli tomu přístupu ke studentům (učila nás část pedagogů z třetího stupně a část běžných druhostupňových - ten rozdíl byl velmi markantní, ti druzí byli ubíjející, čest výjimkám).