Grainne,
O, děkují, víkend byl úžasný, doufám že jste tu také měli pěkně.
Čeho prosím Norové by se měli bát? Některé vidím celkem pravidelně, a i jak se vracejí domu, se nezdají ani trochu vyklepaní. A to včetně těch, co k příliš intervenční sociální politice mají své výhrady. Spíše lidem vadí extrémní projevy, manipulace a jednoduché lži. Když jde o hroznou věc, stačí říct pravdu a celou, je to tak působivější. Demonstrovat proti přehmatům sociálky je záslužná činnost, ale dávat podporu nedůvěryhodným lidem málo se komu chce.
Kvůli čemu Norové jako celek by se měli stydět, za co bys neměla? Sociální politika obou státu je silně intervenční (kdybys porovnala počet intervencí sociálky na počet obyvatel, je vidět, že je to velmi podobné, když porovnáš je na počet děti, pak v Norsku intervenci je méně. Obě státy mají snahu využívat sociálku pro integraci. Zatím co to s jedinou tradiční romskou skupinou ČR má pouze dílčí výsledky, Norská integrační politika je celkem úspěšná, a to navzdory každoročnímu přílivu imigrantů ze všech koutů světa. (Problém nedocenění kulturních rozdílů existuje, ale se reflektuje a také řeší). Problém s nastavením systému sociálních služeb tak, aby nedocházelo k plýtvání a se poskytly kvalitní služby klientům (včetně neporušování jejích prav) má každá země a v každé sféře veřejných služeb, a Norově, jak je vidím tyhle problémy řeší seriózně. (Když se zamyslíš, tak spor o financování FODu je tentež, jen není důvěryhodný rozbor, na čí straně je pravda, nevznikl doposud. A ne, že u toho nikdo netrpěl: organizace, která dlouhodobě nemá z čeho platit mzdy a nemá co nabídnout novým zaměstnancům, stěží může poskytnout kvalitní služby.) Problém se soudními znalci je také universální (v ČR 12 jich bylo trestně stíhaných za nepoctivé posudky jen za minulý rok.)
A k té "zaostalosti" neboli rozdílu názorů na nutnost nekonečné práci s biologickou rodinou.... Tady paní Vodičková argumentuje přesně tak jak Cita. http://vodickovamarie.blog.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A160605_526362_blogidnes Když jste dámy "na úrovní"
, napište jí totéž co jste se dovolily k Citě ... Ze ti z ní mrzí, že je cizí agent, bezcitná osoba, slepice a tak. Mějte jen na zřeteli, že tato paní udělala pro humanizaci sociální péče o děti asi nejvíce ze současně v ČR žijících. Já s ní souhlasím do stejné míry jako s Citou: držet dítě v nejistotě vztahu a dlouhodobě bez možnosti někomu tady a teď říkat "maminko a tatínku" není zrovna humánní. K její kritice současných profesionálních pěstounů jen tolik, že zjednodušuje. Sice právně nevolné děti nejde adoptovat, ale ty v trvalé péči můžou rozvíjet tak silnou oboustrannou vazbu, jak jen jim to jde. Dovolit dítěti vědět svůj původ a stýkat se s rodinou neznamená nutnost ho do toho nutit. Ale má pravdu v tom, že ideologie, která interpretuje právo dítěte na biologickou rodinu jako právo biologického rodiče si vyzvednout dítě z náhradní péče kdykoliv, je tu silná. Takže tak.