Manko - paní učitelka takové dítě nechá být, protože dítě má právo odmítnout dělat něco, co nechce.
(To, že to ale stejně bude muset dříve či později udělat, dobrovolně a rádo, protože ho k tomu pedagog dovede, a protože je k tomu od začátku vedeno, to už ale řada aletrnativců neví)
Takže dítě pod správným vedením může odmítnout, ale ví, že ho to nemine a je s tím srozuměno.
Dítě pod vedením české alternativní učitelky může odmítnout a může odmítat pořád dokola, může sebou i říznout na ten koberec a nechat volný průběh prýštícím emocím (řve jak tur), protože prostě NEVÍ, že se tomu vyhnout nemůže a i taková škola má svá pravidla. Od začátku je přesvědčováno o vlastní svobodě rozhodování, což vede paradoxně k tomu, že když nebude chtít, nemusí se ani naučit číst - zahnáno ad absurdum.
Samosebou jsou u nás dobré alternativní pedagogické osobnosti.
Problém spatřuji spíše v tom, že u nás nejsou dobré alternativní školy, jelikož ty má tvořit výjimečný kolektiv pedagogů, úzce spolupracujících a mají tam být jiné vztahy než na běžných školách - a to se na mě nikdo nesmí zlobit, takových škol v ČR asi moc nenajdeme.
Možná nějaké nečeské školy