dabo,
tento jev ti klidně potvrdím, akorát je otázka, co je příčina a co následek. Já jsem třeba s vrstevníky, tedy jako dítě s dětmi, jako dospělá s dospělými, měla problém komunikovat vždycky. A ne že bych chtěla mít navrch, spíš naopak, jsem hodně submisivní od mala, jen mi to prostě na téhle úrovni nefungovalo a nefunguje. jako dítě jsem ale dobře vycházela s dospělými a s menšími dětmi, teď zase nemám problém s těmi dětmi obecně. A fakt nepotřebuju a neumím mít navrch, nesnáším zákazy a příkazy, naopak potřebuju v komunikaci rovnováhu. S dětmi i s dospělými. Jenže zatímco děti tuto rovnováhu většinou svévolně neporušují a jednají tak, jak s nimi jednám já, tak dospělí velmi často rovnováhu udržet neumí. A je fakt, že u mnohých učitelek tu potřebu mít převahu cítím často. Ale ještě častěji ji vnímám třeba u doktorů a na úřadech. No a umí to i někteří rodiče ve vztahu k učitelům. A nejspíš by se našly další a další příklady. Takže jo, taky si myslím, že jsou určité profese či skupiny lidí, které mají tuto tendenci, učitelé mezi ně jistě patří. Ale rozhodně nejde paušalizovat, nechovají se tak všichni. Na našem prvním stupni bych řekla, že je to momentálně tak padesát na padesát, což je lepší, než to bylo třeba loni, ale pořád ještě je to moc na to, aby to nekazilo vzduch
.